TRYKK HER: Bileiere sier de gjerne betaler for ekstra for tilleggsfunksjoner i abonnementsløsninger.

Ny undersøkelse:

Ja, vi betaler gjerne for tilleggstjenestene

Mange trodde at betaling for tilleggstjenester ville møtes med dyp skepsis fra bileiere som allerede har betalt dyrt for bilen. En ny undersøkelse tyder på noe annet.

Publisert

Analysebyrået S&P Global Mobility har spurt 8000 personer om ekstra betaling for tjenester som forbedret navigasjon eller økt motorkraft.

«Når forbrukere opplever tilkoblede tjenester, er de overveldende fornøyde og vil sannsynligvis abonnere på nytt», skriver S&P Global i en bloggpost.

I en undergruppe på rundt 4500 respondenter som hadde opplevd en gratis prøveversjon eller et eksisterende abonnement på en bilmodell fra 2016 eller nyere, sa 82 prosent at de definitivt eller sannsynligvis ville vurdere å kjøpe abonnementsbaserte tjenester ved et fremtidig bilkjøp, heter det.

Bedre navi

– Forbrukere er åpne for ideen om abonnementer, fordi det viser dem funksjoner eller teknologi som de kanskje ikke har hatt tidligere, sier Yanina Mills, forskningsanalytiker ved S&P Global Mobility.

Hva vil så bilkjøpere helst betale ekstra for?

Forbedret navigasjon og avanserte førerstøtte-systemer er mest populært.

Hvorfor ikke?

Den viktigste grunnen til å ikke kjøpe tilleggstjenester er at smarttelefoner ofte har mange av de samme funksjonene, dernest at prisen er for høy og at tjenesten brukes for lite.

Dessuten er det en aldri så liten opplæringsjobb i vente:

28 prosent visste ikke at slike tjenester var tilgjengelig på bilen de hadde kjøpt.