
Ny BMW 2 Active Tourer:
Salget av norgesfavoritten har stupt, nå tar BMW grep
For bare tre år siden var dette Norges 15. mest solgte bil. Hittil i år ligger den på 151. plass. En helt ny modell gir grunn til optimisme.
i 2018 var det bare lille elektriske i3 som solgte bedre enn BMW 2 Active Tourer av BMW-modellene i Norge. Tre år senere kan vi telle hele åtte BMW-er på nyregistreringslistene før den gamle favoritten dukker opp – på 151. plass.
Første med forhjulstrekk
Bare 53 solgte biler så langt i år gir et prosentfall på saftige 82,5 prosent sammenliknet med samme tid i fjor.
Men nå er en splitter ny versjon på gang av modellen som først og fremst huskes fordi det var den første bilen fra BMW med forhjulstrekk. Den ble også i noen år solgt i en lengre utgave med sju seter.

Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
Nytt instrumentpanel
Men det var først og fremst som ladehybrid med firehjulsdrift dette ble en favoritt for oss nordmenn. En pionér i sin klasse, og solgt i over 7000 eksemplarer i Norge.
Den nye modellen har samme form og nesten tilsvarende dimensjoner, men både eksteriør og interiør er helt nytt. Utvendig er den blitt langt mer dynamisk og sportslig, og innvendig har den fått det nye liggende, og ørlite buede, instrumentpanelet vi finner i de elektriske nykommerne iX og i4.

Den elektriske rekkevidden på de to ladbare hybridene som kommer til Norge, er oppgitt til 80 kilometer. Modellen 225e xDrive Active Tourer har 245 hester, mens 230e xDrive Active Tourer – som lanseres til sommeren – har 326 hester.
Begge modellene har et bagasjeromsvolum fra 406 til 1370 liter, og tilhengervekt på opptil 1400 kg.
– I en tid hvor mye av fokuset ligger på BMW iX og BMW i4, så viser vi at vår sterke satsning på elektrifisering også kommer plug-in-hybridene til gode. Når våre ladbare modeller i stor grad fremover kan dele komponenter, er det mulig å by på plug-in-hybrider med solid elektrisk rekkevidde i hverdagen, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
Prisene er ikke klare. Dagens pris på 225e xDrive Active Tourer er 434.000 (eks. omkostninger).

Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang