EKSKLUSIVT: Supersportsbilen 300 SL Coupé hadde en toppfart på ekstreme 250 km/t.

300 SL Coupé:

Jubileum for ikonisk Mercedes-modell

Tida flyr i godt lag: nå er det 70 år siden Mercedes-Benz gledet verden med sin «Gullwing», sportsbilen 300 SL Coupe (W198) med de ikoniske måkevingedørene.

Publisert

Bilen som ble vist på New York-utstillingen i februar 1954, hadde grunnformen fra racerbilen med samme navn som ble lansert to år tidligere.

Men det var måkevingene som ble – og har forblitt – det store samtaleemnet.

De var verken en PR-gimmick eller et designer-stunt, ifølge en pressemelding, men en interiørmessig nødvendighet på grunn av bilens rørformede ramme som med sin høyde gjorde en konvensjonell dørløsning umulig.

Mercedes-Benz Museum, Raum Mythos 4: Wunderjahre – Form und Vielfalt (1945 bis 1960). Mercedes-Benz 300 SL „Flügeltürer“ (W 198). Ansicht von links. Mercedes-Benz Museum, Legends room 4: Post-war miracle – Form and Diversity, 1945 to 1960. Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198) Viewed from the left.
Mercedes-Benz Museum, Raum Mythos 4: Wunderjahre – Form und Vielfalt (1945 bis 1960). Mercedes-Benz 300 SL „Flügeltürer“ (W 198). Ansicht von hinten. Mercedes-Benz Museum, Legends room 4: Post-war miracle – Form and Diversity, 1945 to 1960. Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198) Viewed from the rear.
Mercedes-Benz Museum, Raum Mythos 4: Wunderjahre – Form und Vielfalt (1945 bis 1960). Mercedes-Benz 300 SL „Flügeltürer“ (W 198). Interieur von der Beifahrerseite aus. Mercedes-Benz Museum, Legends room 4: Post-war Miracle – Form and Diversity (1945 to 1960). Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198) Interior from the passenger side.
SJELDEN VARE: Det ble produsert 1400 eksemplarer av 300 SL Coupé fra 1954 til 1957. Denne sølvfargede modellen med rødt interiør står til skue på Mercedes-museet i Stuttgart.

Toppmonterte dører var lette å åpne – og holde åpne. Men de kunne ikke rulles ned. De var derfor avtagbare, og kunne legges bak i bagasjerommet. De trekant-formede rutene fremst på dørene kunne åpnes ved å rotere dem.

Dørene krevde også en fiks løsning med rattet. Det ble utformet så det kunne tiltes nedover for å få beina på plass i fotbrønnen, før det med en liten spak kunne svinges opp til vanøog kjøreposisjon og låses.

Den etterfølgende modellen som kom i 1957, 300 SL Roadster, kom med fronthengslede dører – og med en litt annerledes rammekonstruksjon.