GOD KOPI: Ingen tvil om at Model 3 er inspirasjonen for Nio ET5, men kineserne har lykkes best med designet.

Bilene vi venter på i 2023:

Klarer kopien 100 mil før originalen?

Det er ingen tvil om at Tesla Model 3 har vært modell for Nio ET5. Men ellers har kineseren egenskaper som løfter den fra en simpel kopi til en spennende original.

Publisert

Igjen er det Nios unike batteribytteteknologi og abonnementsløsninger som gjør denne modellen ekstra spennende.

Du kan altså bytte til et fullt oppladet batteri på noen minutter, framfor å stå nærmere timen på en ladestasjon. Forutsetningen er at du er i nærheten av en batteribyttestasjon – som det foreløpig er tre av i landet, med en fjerde rundt hjørnet.

Rekkevidde

Men vel så spennende er muligheten til å abonnere på et batteri. Du kjøper altså bilen uten batteri, og betaler en månedsleie for batteriet. Den store fordelen er at du kan skifte batteripakke.

TYPISK: ET5 har det samme designuttrykket som de øvrige familiemedlemmene, foreløpig best kjent gjennom SUV-en ES8.

100 mil?

I øyeblikket kan du velge 75 kWt og rekkevidde på 445 km (WLTP), eller 100 kWt og rekkevidde på 580 km (WLTP).

Men mest spennende for mange, er den kommende batteripakka på hele 15o kWt. Den skal i teorien klare å frakte kineseren forbi den – i elbilsammenheng – magiske grensen på 100 mil.

Ingen signaler

Da vil den i tilfelle banke originalen Model 3 ganske kraftig. Men først må to ting skje:

  • Batteripakken til Nio må faktisk bli tilgjengelig. I øyeblikket er det ingen offisielle signaler om tidspunkt. Og: Tesla må ikke foreta seg noen rekkeviddepåfunn i mellomtiden.

Ellers snakker vi her om en kompakt sedan, altså en bil med koffertlokk på 4,79 meter – 10 centimeter lengre enn Model 3. 480 hester, firehjulsdrift og rikelig med utstyr er innbakt i prisen.