
Lanserer ny RS 3:
Audi kompletterer i sportsklassen
Med en ny RS 3 Sportback er Audi i mål med sitt lanseringsrush for et komplett utvalg av modeller med sportsbilkvaliteter.
– Nå kan vi tilby RS-modeller i alle klasser, og nye RS 3 er like forførende å kjøre på offentlig vei som på racerbane, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.
Denne utgaven av RS3 Sportsback er tredje generasjon av Audis sportsbil i kompaktklassesegmentet.
Kanskje ingen storselger, men muligens snerten nok til å friste noen av dem som er mer opptatt av fart og kjøreglede enn å imponere med prangende størrelse.
Prisen for nye RS3 kommer først utpå høsten.
Les flere Audi-nyheter:
-
Nøkkel-problemer på Audi e-tron:
Slik står millionbilen parkert midt i Oslo
-
Fortsatt datatrøbbel:
Snakker høyt om elektrisk A3 med rekordrekkevidde
-
«Navnene er for like»:
Audi trekker Nio for retten
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Tall fra tyske ADAC:
Toyota i bunn (og topp) på veihjelp-statistikken
-
Undersøkelse fra NAF:
Strømprisene bremser elbilinteressen
-
Ekspertene svarer:
Hvilke rettigheter har jeg når Audiens kameraspeil ikke virker?
Hva kan så Audi friste med?
En femsylindret 2,5 TFSI-motor, ni ganger på rad vinner av kåringen «International Engine of the Year». 0-100 km/t på 3,8 sekunder, toppfart begrenset til 250 km/t for deg som skal på Tysklandstur (med mulighet for 290 km/t som tilvalg).
Audi lover forbedring med økt dreiemoment, som også gir en kraftigere akselerasjon fra lave turtall. Maks-effekten på 294 kW (400 hk) oppnås fra 5600 omdreininger/minuttet. RS 3 har en syvtrinns dobbeltclutchgirkasse.
RS 3 er den første Audi-modellen som har såkalt «torque splitter» som standard. Den erstatter differensialen og multiplateclutchen på bakakselen med en elektronisk styrt multiplatechlutch på hver av drivakslene til bakhjulene. Dette gir full kontroll av dreiemomentet til hvert enkelt hjul, ifølge Audi, noe som igjen skal redusere tendensen til understyring betydelig.







Fått med deg disse sakene?
-
Lanserer luksus-SUV i oktober:
Med denne skal Polestar utfordre tidenes testvinner
-
Økning i antall trafikkdrepte:
Slakter Erna Solbergs løsning for å få ned ulykkene
-
Se forskjellene:
Derfor skal du betale ned billånet raskt
-
Se forskjellene:
Så dyrt er bilkjøp uten egenkapital
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut