LITEN OG KJAPP: Ikke mange kompaktklasse-konkurrenter følger nye RS 3 Sportback på sprinten – 0 til 100 tar 3,8 sekunder.

Lanserer ny RS 3:

Audi kompletterer i sportsklassen

Med en ny RS 3 Sportback er Audi i mål med sitt lanseringsrush for et komplett utvalg av modeller med sportsbilkvaliteter.

Publisert

– Nå kan vi tilby RS-modeller i alle klasser, og nye RS 3 er like forførende å kjøre på offentlig vei som på racerbane, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Denne utgaven av RS3 Sportsback er tredje generasjon av Audis sportsbil i kompaktklassesegmentet.

Kanskje ingen storselger, men muligens snerten nok til å friste noen av dem som er mer opptatt av fart og kjøreglede enn å imponere med prangende størrelse.

Prisen for nye RS3 kommer først utpå høsten.

Hva kan så Audi friste med?

En femsylindret 2,5 TFSI-motor, ni ganger på rad vinner av kåringen «International Engine of the Year». 0-100 km/t på 3,8 sekunder, toppfart begrenset til 250 km/t for deg som skal på Tysklandstur (med mulighet for 290 km/t som tilvalg).

Audi lover forbedring med økt dreiemoment, som også gir en kraftigere akselerasjon fra lave turtall. Maks-effekten på 294 kW (400 hk) oppnås fra 5600 omdreininger/minuttet. RS 3 har en syvtrinns dobbeltclutchgirkasse.

RS 3 er den første Audi-modellen som har såkalt «torque splitter» som standard. Den erstatter differensialen og multiplateclutchen på bakakselen med en elektronisk styrt multiplatechlutch på hver av drivakslene til bakhjulene. Dette gir full kontroll av dreiemomentet til hvert enkelt hjul, ifølge Audi, noe som igjen skal redusere tendensen til understyring betydelig.