NORSKE TILSTANDER: Elbilenes rekkevidde påvirkes av mange eksterne faktorer, men testen vår gir en unik pekepinn på styrkeforholdet mellom bilene – og indikerer hvem som avviker mest fra WLTP når forholdene blir norskere.

Motors rekkeviddetest vinter 2020:

Så mye kortere går elbilene i vinterkulda

Elbilmarkedets 20 mest solgte modeller gikk mellom 9 og 29 prosent kortere enn produsentenes anslag i vår store vintertest. Både på rekkevidde og lading er det store avvik mellom løfter og realiteter, viser vår undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Testens mest åpenbare konklusjon er at de oppgitte rekkevidde-tallene er størrelser du i beste fall skal ta som en indikasjon.

Den såkalte WLTP-syklusen gir et rammeverk for hvordan nye biler nå testes på forbruk og rekkevidde på europeiske sommerveier, men omregnet til en norsk hverdag er det en drøss andre faktorer som påvirker den faktiske kapasiteten.

Kjøremønster, forhåndsvarming, dekkdimensjon, temperatur, vind, føreforhold og topografi er noen av disse faktorene som understreker det åpenbare: Det finnes ikke én sannhet for rekkevidde.

VINTER 2020 (vær: Skiftende, noe sludd, 3 grader ved start, falt til -6 ved stopp for siste bil)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/ 100km Forbruk (målt) kWt/ 100km Utstyrsnivå Dekk
Tesla Model S610 km469 km−26,2619,020,0Long Range245/45 R19
Tesla Model 3560 km404 km−27,7918,018,5Long Range Dual Motor235/45 ZR18
Tesla Model X507 km419 km−17,2422,621,7Long Range255/45 R20
Jaguar I-Pace470 km333 km−23,4421,223,4400 PS Auto235/65 R18
Kia e-Niro455 km360 km−20,8115,917,2First Edition215/55 R17
Kia e-Soul452 km352 km−22,1215,718,1Exclusive215/55 R17
Hyundai Kona449 km404 km−9,9115,415,5Premium215/55 R17
Opel Ampera-e423 km296 km−29,8116,520,0Premium215/50 R17
Mercedes-Benz EQC417 km307 km−24,0122,325,4AMG-Line235/50 R 20 og 255/45 R20 (bak)
Audi e-tron Quattro 55415 km341 km−11,4224,324,4Advanced BusinessN/A
Renault Zoe395 km313 km−16,7617,216,1R135 Edition One195/55 R16
Nissan Leaf 62 kWt385 km298 km−22,4218,0N/AE+Tekna215/50 R17
Audi e-tron Quattro 50332 km259 km−13,3823,9N/AAdvanced SportN/A
Hyundai Ioniq311 km269 km−10,1913,813,1Premium205/60 R16
BMW i3310 km245 km−20,7113,115,6120 Ah Fully Charged155/70 R19
Nissan Leaf 40 kWt270 km208 km−22,6320,616,5Tekna205/55 R16
VW e-Golf222 km198 km−10,7715,914,9ExclusiveR16
VW e-Up!251 km226 km−9,9616,013,0EntryR14
Seat Mii Electric260 km226 km−12,1716,013,2Launch EditionR14
Skoda Citigo-e iV260 km220 km−14,7316,013,6StyleR16

SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.

Da vi testet ni biler i en tilsvarende test i juni, gikk flere biler lengre enn lovet. Det gjorde ingen i vintertesten.

Nå var det et gjennomsnittlig negativt avvik på 18,47 prosent, i et spenn fra 9,91 til 29,81 prosent.

Avdekker tallene en svakhet ved bilene?

Det finnes det ikke grunnlag for å hevde.

Akkurat som full tank på en dieselbil vil ta deg et ulikt antall kilometer fra gang til gang avhengig av hvor og hvordan du kjører, gjelder det samme i enda større grad for elbiler.

Med erfaring og kompetanse vil du kjøre mer energieffektivt etter hvert.

Og i varmt vær vil de fleste elbiler levere WLTP-rekkevidde på en flat rute. Problemet er at ingen ruter er like. På norske veier går ferden som oftest ikke på flat vei eller i varmt vær.

I tillegg er hele ladeproblematikken en dimensjon som gjør ulikhetene flere og større.

Kan du gjøre all lading hjemme om natten når strømmen er på sitt billigste, er elbil nesten gratis. Gjør du alt på hurtigladestasjoner kan du nærme deg energikostnader som på en dieselbil.

Du kan klikke her for å komme til ladetesten med detaljer om tid og ladeeffekt på hver enkelt bil.

Klikk på bildene for å lese detaljene om hver enkelt bil

Slik gjorde vi testen

Hva er da en test verdt?

Vi kjørte 20 biler samtidig, under samme værforhold, i samme fart, på samme rute, til de var fullstendig tomme for strøm. Kjører du din bil samme rute i morgen, vil den ganske sikkert ikke gå akkurat like langt.

Men testen gir en pekepinn på styrkeforholdet mellom bilene, og indikerer hvem som avviker mest fra WLTP når forholdene blir norskere.

Vi startet i sentrum av Oslo i to varmegrader, uten forvarmet batteri etter en natt i parkeringshus hvor det målte 11 grader. Deretter falt temperaturen suksessivt på riksvei 4 nordover mot Lygna og Gjøvik, senere på E6 forbi Lillehammer, Dombås og Hjerkinn, til det målte minus seks der «vinnerbilen», en Tesla Model S, stanset på vei sørover igjen mot Ringebufjellet. Deler av turen gikk i sludd, mens de siste bilene gikk fra Hjerkinn på en vei som tidvis var dårlig brøytet.

Her kan du lese mer om hvordan bilene gjorde det i ladetesten – og se oversikten over rekkeviddemålingene.

HVOR ELLERS? Elbiler på vei gjennom Strøm i Nittedal.