Biler på vei i vinterlandskap
NORSKE TILSTANDER: Elbilenes rekkevidde påvirkes av mange eksterne faktorer, men testen vår gir en unik pekepinn på styrkeforholdet mellom bilene – og indikerer hvem som avviker mest fra WLTP når forholdene blir norskere. Foto: Tomm W. Christiansen
Vi har gjort verdens største vintertest av elbiler:

Så mye kortere går elbilene i vinterkulda

Elbilmarkedets 20 mest solgte modeller gikk mellom 9 og 29 prosent kortere enn produsentenes anslag i vår store vintertest. Både på rekkevidde og lading er det store avvik mellom løfter og realiteter, viser vår undersøkelse.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har gjennomført verdens største test på rekkevidde og lading av elbiler på vinterføre.

Testens mest åpenbare konklusjon er at de oppgitte rekkevidde-tallene er størrelser du i beste fall skal ta som en indikasjon.

Den såkalte WLTP-syklusen gir et rammeverk for hvordan nye biler nå testes på forbruk og rekkevidde på europeiske sommerveier, men omregnet til en norsk hverdag er det en drøss andre faktorer som påvirker den faktiske kapasiteten.

Kjøremønster, forhåndsvarming, dekkdimensjon, temperatur, vind, føreforhold og topografi er noen av disse faktorene som understreker det åpenbare: Det finnes ikke én sannhet for rekkevidde.

Bla ned i saken for å finne resultatene til hver enkelt bil

Da vi testet ni biler i en tilsvarende test i juni, gikk flere biler lengre enn lovet. Det gjorde ingen i vintertesten.

Nå var det et gjennomsnittlig negativt avvik på 18,47 prosent, i et spenn fra 9,91 til 29,81 prosent.

Avdekker tallene en svakhet ved bilene?

Det finnes det ikke grunnlag for å hevde.

Akkurat som full tank på en dieselbil vil ta deg et ulikt antall kilometer fra gang til gang avhengig av hvor og hvordan du kjører, gjelder det samme i enda større grad for elbiler.

Med erfaring og kompetanse vil du kjøre mer energieffektivt etter hvert.

Og i varmt vær vil de fleste elbiler levere WLTP-rekkevidde på en flat rute. Problemet er at ingen ruter er like. På norske veier går ferden som oftest ikke på flat vei eller i varmt vær.

I tillegg er hele ladeproblematikken en dimensjon som gjør ulikhetene flere og større.

Kan du gjøre all lading hjemme om natten når strømmen er på sitt billigste, er elbil nesten gratis. Gjør du alt på hurtigladestasjoner kan du nærme deg energikostnader som på en dieselbil.

Slik gjorde vi testen

Hva er da en test verdt?

Vi kjørte 20 biler samtidig, under samme værforhold, i samme fart, på samme rute, til de var fullstendig tomme for strøm. Kjører du din bil samme rute i morgen, vil den ganske sikkert ikke gå akkurat like langt.

Men testen gir en pekepinn på styrkeforholdet mellom bilene, og indikerer hvem som avviker mest fra WLTP når forholdene blir norskere.

Vi startet i sentrum av Oslo i to varmegrader, uten forvarmet batteri etter en natt i parkeringshus hvor det målte 11 grader. Deretter falt temperaturen suksessivt på riksvei 4 nordover mot Lygna og Gjøvik, senere på E6 forbi Lillehammer, Dombås og Hjerkinn, til det målte minus seks der «vinnerbilen», en Tesla Model S, stanset på vei sørover igjen mot Ringebufjellet.

Deler av turen gikk i sludd, mens de siste bilene gikk fra Hjerkinn på en vei som tidvis var dårlig brøytet.

Her kan du lese mer om hvordan bilene gjorde det i ladetesten – og se oversikten over rekkeviddemålingene.

Bil på veiHVOR ELLERS? Elbiler på vei gjennom Strøm i Nittedal.

Slik presterte de 20 bilene i testen (klikk på tittel eller bilde for å lese mer om hver bil):

Prisklasse: Opp til 300.000 kroner

Seat Mii electric

Bil i vintermiljøSEAT MII ELECTRIC: Gikk 226,6 km (oppgitt 258 km), et avvik på 12,17 prosent. Lader fra 9 til 80 prosent på 55 minutter.

Skoda Citigo-e

Bil i vintermiljøSKODA CITIGO-E: Gikk 220,0 km (oppgitt 258 km), et avvik på 14,73 prosent. Lader fra 7 til 80 prosent på 55 minutter. 

VW e-Up!

Bil i vintermiljøVW E-UP: Gikk 226,0 km (oppgitt 251 km), et avvik på 9,96 prosent. Lader fra 8 til 79 prosent på 60 minutter. 

Renault Zoe

Bil i vintermiljøRENAULT ZOE: Gikk 316,3 km (oppgitt 380 km), et avvik på 16,76 prosent. Lader fra 2 til 80 prosent på 60 minutter.

Hyundai Ioniq 

Bil i vintermiljøHYUNDAI IONIQ: Gikk 279,3 km (oppgitt 311 km), et avvik på 10,19 prosent. Lader fra 8 til 82 prosent på 65 minutter.

VW e-Golf

Bil i vintermiljøVW E-GOLF: Gikk 198,1 km (oppgitt 222 km), et avvik på 10,77 prosent. Lader fra 4 til 83 prosent på 40 minutter.

Nissan Leaf 40 kWt 

Bil i vintermiljøNISSAN LEAF 40 KWT: Gikk 208,9 km (oppgitt 270 km), et avvik på 22,63 prosent. Lader fra 9 til 79 prosent på 40 minutter.

Hyundai Kona

Bil i vintermiljøHYUNDAI KONA: Gikk 404,5 km (oppgitt 449 km), et avvik på 9,91 prosent. Lader fra 9 til 80 prosent på 50 minutter.

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.

Klikk på tittel eller bilde for å lese mer om hver bil!

Prisklasse: Mellom 300.000 og 500.000 kroner 

Kia e-Soul

Bil i vintermiljøKIA E-SOUL: Gikk 352,0 km (oppgitt 452 km), et avvik på 22,12 prosent. Lader fra 8 til 80 prosent på 60 minutter.

BMW i3 120Ah 

Bil i vintermiljøBMW I3 120AH: Gikk 245,8 km (oppgitt 310 km), et avvik på 20,71 prosent. Lader fra 9 til 84 prosent på 40 minutter.

Nissan Leaf 62 kWt

Bil i vintermiljøNISSAN LEAF 62 KWT: Gikk 298,7 km (oppgitt 385 km), et avvik på 22,42 prosent. Lader fra 8 til 82 prosent på 70 minutter. 

Opel Ampera-e

Bil i vintermiljøOPEL AMPERA-E: Gikk 296,9 km (oppgitt 423 km), et avvik på 29,81 prosent. Lader fra 2 til 80 prosent på 90 minutter.

Kia e-Niro 

Bil i vintermiljøKIA E-NIRO: Gikk 360,3 km (oppgitt 455 km), et avvik på 20,81 prosent. Lader fra 7 til 82 prosent på 60 minutter.

Tesla Model 3

Bil i vintermiljøTESLA MODEL 3: Gikk 404,4 km (oppgitt 560 km), et avvik på 27,79 prosent. Lader fra 3 til 82 prosent på 35 minutter.

Audi e-tron quattro 50 

Bil i vintermiljøAUDI E-TRON QUATTRO 50: Gikk 259,0 km (oppgitt 299 km), et avvik på 13,38 prosent. Lader fra 6 til 82 prosent på 30 minutter.

Prisklasse: Over 500.000 kroner

Mercedes-Benz EQC

Bil i vintermiljøMERCEDES-BENZ EQC: Gikk 307,0 km (oppgitt 404 km), et avvik på 23,26 prosent. Lader fra 8 til 79 prosent på 40 minutter. 

Jaguar I-Pace

Bil i vintermiljøJAGUAR I-PACE: Gikk 333,8 km (oppgitt 436 km), et avvik på 23,44 prosent. Lader fra 9 til 80 prosent på 50 minutter. 

Audi e-tron quattro 55

Bil i vintermiljøAUDI E-TRON QUATTRO 55: Gikk 341,0 km (oppgitt 385 km), et avvik på 11,43 prosent. Lader fra 8 til 80 prosent på 27 minutter. 

Tesla Model S

Bil i vintermiljøTESLA MODEL S: Gikk 469,8 km (oppgitt 610 km), et avvik på 26,26 prosent. Lader fra 8 til 80 prosent på 56 minutter. 

Tesla Model X

Bil i vintermiljøTESLA MODEL X: Gikk 419,6 km (oppgitt 507 km), et avvik på 17,24 prosent. Lader fra 9 til 80 prosent på 50 minutter.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!