FOLKETS VOGN: e-Golf takker av til fordel for ID.3, men leverer stadig godt på lading. Foto: Tomm W. Christiansen

Rekkevidde- og ladetest: VW e-Golf

Forlater markedet til applaus

E-Golf er i ferd med å fases ut til fordel for kommende ID.3. Men gamlefar leverer varene helt til det siste – og til en rimelig pris.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.

Innen sommeren forlater den siste e-golfen fabrikken. Det er garantert mange nordmenn som vil savne en heleelektrisk modell med alle Golfens hverdagskvaliteter.

ID.3 kommer med bakhjulsdrift og et futuristisk interiør som vil kreve litt tilvenning. 

Dekkdimensjon: 16 tommers vinterdekk på testbilen (WLTP-testet med 17 tommers på fabrikkmonterte sommerdekk). 

Så langt kom vi:

e-Golf har en oppgitt rekkevidde på 231 kilometer. Vi kom 198,1 kilometer. Ved 50 gjenstående kilometer varslet bilen om lavt batteri og redusert komfort. Ved 20 gjenstående kilometer kom samme varsel tilbake, i tillegg til varsel om redusert hastighet. Da ble også effekten i varmeapparatet kraftig redusert. 

Med 11 gjenstående kilometer varslet bilen for tredje gang, og gikk inn i «paddemodus». De to siste kilometerne gikk svært sakte. Ved 0 kilometer kom det et høyt pipevarsel. Etter ytterligere 3,4 kilometer stoppet bilen helt.

Slik ladet den:

Volkswagen e-Golf lader med 40 kW på en CCS-lader. Volkswagen selv oppgir at bilen bruker 45 minutter på å lade til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 50kW. Vi brukte 40 min på å lade fra 4 til 83 prosent og bilen bærer ikke preg av å slite med å lade på vinteren. Den holder effekten jevnt over nesten hele ladesesjonen og avslutter ved 80 prosent på 30 kW.

Øvrig inntrykk av bilen:

e-Golf har alle Golfens kvaliteter, i tillegg til null motorstøy. En praktisk og flott hverdagsbil. Svært reduserte priser kan gi gode kjøp for deg som ikke må kjøre så langt. 

Gå tilbake til hovedsaken om testen her!

Importørens kommentar:

– Testresultatene gjenspeiler våre erfaringer med rekkevidde på vinteren for e-Golf, og det samsvarer godt med det vi oppgir i tekniske data (150-200 km rekkevidde på vinteren). Også testens ladetest samsvarer godt med våre erfaring rundt lading og med oppgitte ladetider fra fabrikken. e-Golf har i mange tester scoret høyt på å være energiøkonomisk under alle føreforhold, sier Anita Svanes i Volkswagen Norge.