TIDLIG UTE: Opel Ampera-e var en sensasjon da den kom, men fremstår like unik i dag. Foto: Tomm W. Christiansen
Rekkevidde- og ladetest: Opel Ampera-e
Rekkeviddepionér rekker ikke helt fram
Ampera-e når ikke helt opp – verken i rekkevidde- eller ladekonkurransen. Elbilpionéren må se seg forbikjørt.
DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.
Ampera-e var en sensasjon da den meldte sin ankomst på elbilmarkedet. Problemet var at det gikk nærmere to år før den faktisk kom.
Da hadde konkurrentene fått like bra rekkevidde og bedre ladeegenskaper.
I dag kan Ampera-e igjen leveres til en konkurransedyktig pris. Men historikken og den hurtige utviklingen i elbilindustrien gjør at bilen kommer litt ned på ønskelistene, til tross for mange sympatiske egenskaper.
Dekkdimensjon på testbilen: 215/50R17.
Utstyrsnivå: Premium, inkluderer alt tilgjengelig utstyr.
Så langt kom vi:
Ampera-e har en oppgitt rekkevidde på 423 kilometer. Vi kom 296,9 kilometer. Ved 35 gjenstående kilometer kom en varsellyd og beskjed i displayet om å lade. Ved 25 gjenstående kilometer kom et nytt varsel om at framdriften var redusert, men dette merket vi lite til i jevn landeveisfart. Ved 20 gjenstående kilometer sluttet bilen å vise gjenstående batterikapasitet, det sto bare «lav». Ved 5 gjenstående kilometer kom spørsmål om vi ville slå på strømsparing. Med 1 kilometer igjen, ebbet kreftene gradvis ut før den stoppet helt.
Slik ladet den:
Selv oppgir Opel at du kan lade 150 km på 30 minutter. Men skriver heller lite om effekt eller hvor lang tid du bruker på å hurtiglade til 80 prosent. Vi brukte 90 minutter på å lade fra 2 til 80 prosent. Det er ikke en heldig kombinasjon å ha stor batteripakken, og kun med 50 kW. Ampera-e bruker hele 45 minutter på å komme seg opp i målt makseffekt på 51 kW, før den faller ganske raskt til rundt 40 kW. Den holder rundt 40 kW en stund før effekten igjen reduseres ved omtrent 60 prosent fulladet batteri – etter ca. 65 minutter. Skal du på langtur kan det være mest effektivt å koble fra etter rundt 60 prosent lading, når effekten faller for andre gang.
Øvrig inntrykk av bilen:
Ampera-e er en bruksvennlig elbil med mange gode hverdagsegenskaper. Den er oversiktlig og praktisk for en liten familie. Rekkevidden er god, selv om den kom litt kortere enn forventet. Treg ladeevne er et stort minus på langtur.
Importørens kommentar:
– Det er ikke så uventet for oss at Ampera-e med sin gode innvendig plass, blant annet takket være sitt høyreiste design, ender rundt 30 mil i en dette som først og fremst er en landeveistest. Vi ser at våre eiere ser ut til å oppnå rekkevidde mellom 300 og 360 kilometers rekkevidde gjennom vinterhalvåret. – selvsagt avhengig av føreforhold og temperaturer. Å hurtiglade fra 2 prosent er naturlig nok ikke det mest effektive scenarioet – og vi anbefaler hurtiglading mellom 20 og 80 prosent. I likhet med de fleste elbilkunder lader også Ampera-e-kundene i all hovedsak bilene sine hjemme, og mikset med den typiske brukerprofilen for en bil i dette segmentet, bruker nok de fleste eierne hurtiglading primært som et supplement, sier Stein Pettersen hos Opel-importør Bertel O. Steen.