Kvinne på ladestasjon
LADER OPP: Vi ladetestet 18 av elbilene på Ionity-anlegget på Dal nord for Oslo, mens de to største Tesla-modellene ladet ved Superchargeren på Nebbenes. Foto: Tomm W. Christiansen
Den store ladetesten vinteren 2020:

Her er elbilene som hurtiglader best

Effektiv hurtiglading er en nøkkelfaktor for å holde kostnadene nede for elbileierne. Sjekk ladetallene til Norges 20 mest solgte elbiler.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har gjennomført verdens største test på rekkevidde og lading av elbiler på vinterføre.

Vi kjørte de 20 bilene i testen til de hadde en gjenstående batteri-kapasitet på under 10 prosent, og ladet deretter på varmt batteri til de hadde over 80 prosent kapasitet.

Det kan være litt ulikt hva som er det ideelle ladeintervallet, men for alle bilene koster hurtiglading uforholdsmessig mye når man bikker 80 prosent.

Les også: Hva betyr egentlig WLTP?

Elbil som lader

Vi kommer tilbake til mer detaljerte tall på ladetesten, blant annet beregninger knyttet til prisene hos de ulike leverandørene.

Ladekabel i bil

Klikk her for å komme til vår hovedsak om testen

Slik presterte bilene enkeltvis i testen (lenkene tar deg til omtale av bilen på naf.no):

Testbil Oppgitt ladetid til 80% Effekt (kW) hvis oppgitt Faktisk ladetid Ladet fra – til prosent WLTP forbruk oppgitt av importør Forbruk (test)
Biler med pris opp til 325.000 kroner
Seat Mii Electric 60 min/50 kW 40 kW 55 min. 9 – 80 16,0 13,2
Skoda Citigo-e 60 min/50 kW 40 kW 55 min. 7 – 80 16,0 13,6
Volkswagen e-Up 60 min/50 kW 40 kW 60 min. 8 – 79 16,0 13,0
Renault Zoe 65 min/50 kW 50 kW 60 min. 2 – 80 17,2 16,1
Hyundai Ioniq 54 min/100kW eller 57min/50 kW 40 kW 65 min. 8 – 82 13,8 13,1
Volkswagen e-Golf 45 min/50 kW 40 kW 40 min. 4 – 83 16,0 14,9
Nissan Leaf 40 kWt 60 min/50 kW 50 kW 40 min. 9 – 79 20,6 16,5
Hyundai Kona 54 min/100kW eller 57min/50 kW 80 kW 55 min. 9 – 80 15,4 15,5
BMW i3 120Ah 39 min/50kW 49 kW 40 min. 9 – 84 13,1 15,6
Biler med pris mellom 325.000 og 500.000 kroner 
Kia e-Soul (64 kWt)  40 min/100 kW 80 kW 60 min. 8 – 80 15,7 18,1
Nissan Leaf 62 kWt 90 min 50 (100 kW) 70 min. 8 – 82 18,0 18,5
Opel Ampera-e 150 km/30 min 50 kW 90 min. 2 – 80 16,5 20,0
Kia e-Niro 40 min/100 kW 80 kW 60 min. 7 – 82 15,9 17,2
Tesla Model 3 Ikke oppgitt 200 kW 35 min. 3 – 82 16,0 18,5
Audi e-tron 50 30 min 120 kW 30 min. 6 – 82 24,9 24,4
Biler med pris over 500.000 kroner      
Mercedes EQC 40 min/150 kW 110 kW 40 min. 8 – 79 22,3 25,4
Jaguar I-Pace 270 km pr time på 50 kW 100 kW 50 min. 9 – 80 21,2 23,4
Audi e-tron 55 30 min 150 kW 30 min. 8 – 80 24,3 24,4
Tesla Model S Ikke oppgitt 150 kW 56 min. 8 – 80 19,0 20,0
Tesla Model X Ikke oppgitt 150 kW 50 min. 9 – 80 22,6 21,7