GODT SALG: Med I-Pace har eksklusive Jaguar fått fart på salget i Norge. Foto: Tomm W. Christiansen

Rekkevidde- og ladetest: Jaguar I-Pace

Premium-outsideren

Jaguar har valgt en annen vei for å hoppe på elbilbølgen enn de tyske premium-produsentene har gjort. Dermed er I-Pace utviklet og designet som elbil fra grunnen av. I rekkevidde- og ladetesten imponerer den ikke spesielt tatt i betraktning den røslige batteripakken den er utstyrt med.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.

I-Pace er bilen som satte Jaguar på kartet i Norge. Som sports- og luksusbilmerke har den britiske produsenten for de fleste fremstått som noe litt fjernt og eksklusivt, selv om de har markert seg som outsidere i premiumklassen de siste årene med modeller som XF og XE, for ikke å snakke om SUV-er som F-Pace og E-Pace.

Men med elbilen I-Pace formelig eksploderte salget fra høsten 2018 og i 2019 kom Jaguar – som aldri før 2018 hadde vært i nærheten av topp 20-listen, på 15. plass på OFVs registreringsstatistikk med I-Pace som 11. mest solgte modell!

Dekkdimensjon testbil: 20 tommer.

Så langt kom vi:

I-Pace SE har en oppgitt rekkevidde på 436 kilometer. Vi kom 333,8 kilometer. Ved 37 km rekkevidde igjen og 9 prosent på batteriet varsler bilen om lavt batterinivå og skifter farge fra grønn til oransje på kapasitetsmåleren. Ved 9 km rekkevidde igjen mister bilen kraft og kan maksimalt kjøre i 70 km/t. Bilens øvrige egenskaper opprettholdes. Ved 3 km rekkevidde igjen går måleren rett til 0, og går i skilpaddefart maks en kilometer til, før det er stopp.

Slik ladet den:

I-pace lader med CCs kontakt. Importøren oppgir ikke hvor lang tid eller hvilken effekt du lader med, men oppgir at du skal få 270 km på 1 time. Vi brukte 50 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent.Testbilen vår er utstyr med software-oppdateringen som gir oss 100 kW i effekt. Begynner på topp med nesten 100 kW, men faller så jevnt og trutt. Stabiliserer seg på 80 kW for den faller etter 25 minutter.

Øvrig inntrykk av bilen:

I-Pace er en mindre bil enn sine mer høyreiste tyske konkurrenter, men den har ganske god innvendig plass – Jaguar har utnyttet mulighetene det gir å ha bygget bilen på en dedikert plattform - og bilen gir en følelse av eksklusivitet og klasse, selv om førermiljøet er hakket mindre høyteknologisk enn det hos Mercedes eller Audi. Kjøreegenskaper og ytelser er utmerkede og bilens luftfjæring og mulighet for allroad-innstilling med høy bakkeklaring, gir den god fremkommelighet ved vanskelig føre og på dårlig vei.

Gå tilbake til hovedsaken om testen her!

Importørens kommentar:

– Dere kjørte en SE 90kWh 400PS Auto, med 20 tommers felg. Rekkeviddetesten er en flott måte å teste batterikapasitet på, men vil alltid variere med temperatur, vind, snømengde osv. Med 20 tommers felg vil dette også redusere rekkevidden noe. Vi skulle gjerne testet en Jaguar I-Pace med 18 tommers felg, sier Vilde Riise i Jaguar LandRover Norge.