EFFEKTIV: Tesla Model 3 hadde trolig hatt testens høyeste avlesing på ladestolpen med 186 kW effekt etter 5 minutters lading. Foto: Tomm W. Christiansen

Rekkevidde- og ladetest: Tesla Model 3

Sedanen som ble toppselger

Teslas yngstemann har imponert mange. Også i rekkeviddetesten gjør den det bra – om enn ikke fullt så bra som vi trodde. Hyundai Kona slår den til og med med en hårsbredd. Ved ladestasjonen imponerer den igjen, særlig i første fase av ladingen med en svært rask effekt-boost.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.

Tesla Model 3 var sensasjonen i 2019 og ble Norges overlegne bestselger – med tidenes tredje høyeste salg for én bilmodell (tidligere hadde bare VW-bobla og Golf gjort det bedre). Bilen fikk en tid pepper for plagsomme barnesykdommer og feil, samt mangel på kundeservice, men Tesla har tatt grep på begge områder selv om det fortsatt finnes forbedringspotensial.

Utstyrsnivå: Model 3 Long Range.

Så langt kom vi:

Model 3 har en oppgitt rekkevidde (WLTP) på 560 kilometer. Vi kom 404,4 kilometer. Også denne bilen kom inn på tyngre vinterveier før den ble tømt helt. Ved 20 prosent batteri og 97 kilometer gjenværende rekkevidde, ble batterisymbolet gult. Ved 10 prosent varslet  bilen «Battery Low». Ved 2 prosent batteri og 10 gjenstående kilometer, kom nytt varsel om at man snart er for langt unna kjente ladepunkter. Tilsvarende varsel ved 0 prosent og 1 kilometer.

Bilen stoppet helt etter 404,4 kilometer med varselet «Battery too low». Etter at bilen hadde stanset, under venting på bilberger, fungerte fortsatt klimaanlegget 30-40 minutter før bilen varslet om lav spenning på 12 volts-batteriet. Det gikk aldri så tomt at det mistet sentrale funksjoner som dørlåser.

Slik ladet den:

Tesla Model 3 ble ladet på Ionity og ikke på Tesla Supercharger, for å få optimale forhold. Starter på høyt nivå, men faller også raskt i effekt. Har trolig hatt testens høyeste avlesing på 186 kW som kom etter 5 minutter. Lader veldig effektiv i de første 20 minuttene. De to i testen som lader med høyest effekt er TM3 og Audi e-tron Quattro 55. Etter 20 minutter har de ladet likt, selv om Tesla kommer opp i en høyere effekt, men den faller raskere.

Når det har gått 30 minutter så har Quattro 55 ladet flere kilowatt-timer enn Model 3, og lader derfor raskere i antall kilowatt-timer enn Model 3. Quattro 55 lader raskere, men forbruksforskjellen er så stor at Model 3 en mer effektiv bil. Quattro 55 bruker 37 prosent mer på mila, så de to utjevner hverandre på veien. Model 3 kåres til prissegmentets vinner, når man tar høyde for rekkevidde, forbruk og lading.

Øvrig inntrykk av bilen:

Model 3 har gjort Tesla-teknologien tilgjengelig for langt flere enn tidligere, og mange har latt seg imponere over ytelsene, brukervennligheten og energi-effektiviteten. Betjeningen via stort sett en skjerm og haptiske dreiehjul på rattet viser seg å fungere bra etter en tids tilvenning. Men bilen er verken den mest komfortable eller mest støysvake i klassen, og småfeil av samme typen man opplever med andre datamaskiner har for en del eiere vist seg å være et irritasjonsmoment. Men når alt fungerer, fungerer det til gagns!

Gå tilbake til hovedsaken om testen her!

Importørens kommentarer:

– Model 3 har blitt omfavnet som en favoritt i Norge, og erfaringene fra kunders bruk av bilen på norsk vinterføre er så langt gode. Vi ser at testbilen i dette tilfellet kom litt kortere enn vi ville ha forventet, og kommer til å undersøke dette nærmere. Når det gjelder ladehastighet gleder vi oss til å om kort tid begynne utbyggingen av V3 Supercharging i Norge, som har maksimal ladeeffekt på 250 kW. Som alltid gir Supercharging kundene våre en ladeinfrastruktur som er optimalisert for vår teknologi, og til en forutsigbar og fornuftig pris. Vi presiserer for ordens skyld at dørene i alle våre biler kan åpnes manuelt dersom bilen går tom for strøm, sier Even Sandvold Roland i Tesla Norge.