HOLDER SEG: Et kraftigere batteri har gitt Renault Zoe bedre rekkevidde. Foto: Tomm W. Christiansen
Rekkevidde- og ladetest: Renault Zoe
«Veteranen» fortsatt med på notene
Renault Zoe har fått et nytt liv fra årsskiftet, med kraftigere batteri som gir grei rekkevidde og muligheten for å velge en kraftigere motor – som omsider gir den gode ytelser på veien. Den har også fått et vesentlig mer moderne interiør og bedre utstyr.
Renault Zoe er nest eldst blant det man kan kalle de moderne elbilene, etter Nissan Leaf, og blant de minste. Den ble lansert i 2012 – kom i 2014 til Norge.
Takket være oppgraderinger som gjør at den kompakte bilen fortsatt kan regnes som ganske aktuell i dagens marked, ligger den fortsatt høyt på registreringsstatistikken i 2020.
Utstyrsnivå: Edition One.
Dekkdimensjoner testbil: 195/55-16 tommer.
Så langt kom vi:
Renault Zoe R135 Edition One med den kraftigste motoren, som vi kjørte, har en oppgitt rekkevidde på 380 kilometer (WLTP). Vi kom 316,3 kilometer og hadde et lavere strømforbruk enn det som er oppgitt. Ved 20 kilometer gjenstående rekkevidde, tilsvarende fem prosent gjenværende batteri, varslet bien om begrenset effekt og gikk i skilpaddemodus. Ved 10 kilometer resterende rekkevidde kom meldingen: «Varsel – lavt batteri. Vil du lade bilen din?» Om lag 20 kilometer etter at det ble oppgitt at batteriet var tomt, ble ytelsene redusert, med maks. Fart 70 km/t. Ved full stans hadde den gått 29,5 kilometer etter at batteriindikatoren viste 0 prosent.
Annonse
Slik ladet den:
Renault Zoe kan endelig hurtiglade, og lader med CCS-kontakt. Vi brukte 60 minutter på å lade fra 2 til 80 prosent. Zoe topper raskt, og daler sakte men sikkert i effekt. Det er ikke noe brått effekt-fall å se etter, så her er det bare å lade sakte, men sikkert.
Øvrige inntrykk av bilen:
Mange kan slite litt med å finne en ideell kjørestilling, men setene har god komfort og OK støtte. Førermiljøet er kraftig oppgradert og teknologisk og ergonomisk helt med på notene igjen. Baksetene er lite egnet for voksne, men bagasjerommet er relativt stort. Med en meget hyggelig pris og bra med utstyr, fungerer Zoe godt som folke-elbil.
– Testbilen har 380 km WLTP rekkevidde (grunnet større hjul, utstyrsnivå, motor etc). At man oppnår 316 km reell kjørelengde på vinterstid er en rekkevidde vi mener er svært god og omtrent som vi forventet. Vår innstegsmodell (Life) har 395 km rekkevidde (WLTP) og har en startpris fra 249.900 kroner, noe som er svært mye rekkevidde for pengene, sier Roger Andersen i Renault Norge.