Biler på parkeringsplass
20 I TEST: Vi samlet 20 av Norges solgte elbiler til stor test av rekkevidde og ladeegenskaper. Foto: Tomm W. Christiansen
Den store rekkeviddetesten vinteren 2020:

Beste bil var 9 prosent unna lovet rekkevidde

Elbiler går kortere enn antatt rekkevidde når temperaturen faller. Se oversikten over hvordan bilene presterte i vår test.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har gjennomført verdens største test på rekkevidde og lading av elbiler på vinterføre.

Vi startet i sentrum av Oslo i to varmegrader, uten forvarmet batteri etter en natt i parkeringshus hvor det målte 11 grader.

Deretter falt temperaturen suksessivt på riksvei 4 nordover mot Lygna og Gjøvik, senere på E6 forbi Lillehammer, Dombås og Hjerkinn, til det målte minus seks der «vinnerbilen», en Tesla Model S, stanset på vei sørover igjen mot Ringebufjellet etter 469,8 km.

Deler av turen gikk i sludd, mens de siste bilene gikk fra Hjerkinn på en vei som tidvis var dårlig brøytet.

Les også: Hva betyr egentlig WLTP?

Kvinne på spark foran bilDET ENKLESTE ER OFTE…: Når en Audi e-tron 50 står batteritom utenfor Ringebu, kan tradisjonelle transportmidler stadig være noe å sparke fra med.

Mange faktorer påvirker elbilers rekkevidde:

Kjøremønster, forhåndsvarming, dekkdimensjon, temperatur, vind, føreforhold og topografi er noen av disse faktorene som understreker det åpenbare: Det finnes ikke én sannhet for rekkevidde.

Man opererer ofte med en såkalt WLTP-rekkevidde for elbilene. Du kan lese mer her om hvordan den beregnes. 

Nedsnødd panser på bil

Klikk her for å komme til vår hovedsak om testen

Slik presterte bilene enkeltvis i testen (lenkene tar deg til omtale av bilen på naf.no):

Testbil WLTP rekkevidde WLTP for testmodell Rekkevidde i vår test Avvik i kilometer Avvik i prosent
Biler med pris opp til 325.000 kroner     
Seat Mii Electric 258 258 226,6 31,4 12,17
Skoda Citigo-e 258 258 220,0 38,0 14,73
VW e-Up! 258 251 226,0 25,0 9,96
Renault Zoe 395 380 316,3 63,7 16,76
Hyundai Ioniq 311 311 279,3 31,7 10,19
VW e-Golf 231 222 198,1 23,9 10,77
Nissan Leaf 40 kWt 270 270 208,9 61,1 22,63
Hyundai Kona 449 449 404,5 44,5 9,91
BMW i3 120Ah 310 310 245,8 64,2 20,71
Biler med pris mellom 325.000 og 500.000 kroner  
Kia e-Soul (64 kWt) 452 310 352,0 100,0 22,12
Nissan Leaf 62 kWt 385 385 298,7 86,3 22,42
Opel Ampera-e 423 423 296,9 126,1 29,81
Kia e-Niro 455 455 360,3 94,7 20,81
Tesla Model 3 560 560 404,4 155,6 27,79
Audi e-tron 50 332 299 259,0 40,0 13,38
Biler med pris over 500.000 kroner     
Mercedes EQC 417 404 307,0 97,0 24,01
Jaguar I-Pace 470 436 333,8 102,2 23,44
Audi e-tron 55 431 385 341,0 44,0 11,42
Tesla Model S 610 610 469,8 160,2 26,26
Tesla Model X 507 507 419,6 87,4 17,24

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.