NI I TEST: Et team fra NAF og Motor testet rekkevidde på ni populære elbiler, og bilen nærmest – Nissan Leaf (62 kWt) – utmerker seg ved å gå nesten fire mil etter at den har varslet for tomt batteri.

Motors rekkeviddetest sommer 2019:

Hvor langt går elbilene med null prosent igjen på batteriet?

Hva skjer når elbilen går fullstendig tom for batteri? Vi testet ni populære modeller. Og oppdaget at en av dem går ytterligere fire mil når den varsler at batteriet er på null prosent.

Publisert Sist oppdatert

Rekkevidde-angsten er avtagende blant norske elbilbrukere, men mange av oss lurer på hva som egentlig skjer når batteriet går tomt.

Låser bilen seg? Mister du fullstendig styringen over bilen? Ødelegges batteriet? Eller forsvinner bare kraft og fart gradvis?

For de ni modellene vi testet, som er blant landets mest solgte i mellomklassen, er det sikkerhetsmessig liten grunn til bekymring. Bilene mister bare suksessivt kraft mot slutten – noen de siste 4-5 kilometrene, andre enda senere.

Mer overraskende:

Flere av bilene går vesentlig lengre enn oppgitt WLTP-rekkevidde, som du kan lese mer om her. Og enkelte av dem går med full motorkraft i flere mil etter at batteriet har begynt å lyse «0 prosent».

SOMMER 2019 (vær: 14-15 grader, oppholdsvær)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent
Tesla Model 3 LR560 km540 km−3,57
Kia e-Niro455 km497 km9,23
Kia e-Soul452 km481 km6,41
Hyundai Kona449 km532 km18,48
Opel Ampera-e423 km423 km0,00
Nissan Leaf 62 kWt385 km418 km8,57
BMW i3310 km323 km4,19
Nissan Leaf 40 kWt270 km288 km6,66
VW e-Golf229 km215 km−6,11

(PS: Denne testen ble kjørt etter en helt annen rute enn de senere testene)

Tyngre enn WLTP

Motor og NAF testet ni modeller på en rute med blandet veimønster i 14-15 graders oppholdsvær. Start i Oslo, med bykjøring, motorvei, riksvei og enkel fylkesvei på østlandet før vi endte opp på E6 oppover Gudbrandsdalen. Et par av bilene var da allerede gått tomme, mens de gjenværende stanset ulike steder oppover E6’en.

Dette er bilene vi testet:

VW e-Golf, Nissan Leaf 40 kWt, Nissan Leaf 62 kWt, Kia e-Soul, Kia e-Niro, Hyundai Kona, BMW i3, Opel Ampera e og Tesla Model 3.

Ruten inneholdt to fjelloverganger og var mer kupert enn terrenget som venter i en WLTP-test, mens vi kjørte på eller under fartsgrensen – i sum trolig noe saktere enn bilister flest.

Les også: Slik blir du en superlader

Bil for bil

Slik oppførte bilene seg:

BMW i3 er oppgitt med 310 km WLTP-rekkevidde, men gikk 323,7 km før den stoppet fullstendig. Bilen mister ikke styrekraft når det kjøres helt tom. Den varsler at det er nødvendig å lade høyspenningsbatteriet når det er fem prosent igjen (og i displayet endres bokstavfargen fra blått til oransje). I vår test var bilen på 0 prosent etter 317,2 km, og den gikk deretter drøyt seks km (i delvis motbakke) før den var helt tom. Da mistet den bare fart gradvis fra 60 km/t til den stod stille i løpet av en strekning på noen hundre meter. Bilens 12V-batteri tappes ikke av at bilen kjøres tom, og oppladingen etterpå er problemfri.

NULL BATTERI, NULL PROBLEM: Vi testet rekkevidde på ni populære elbiler – og kunne konstatere at de fleste har lengre reell rekkevidde enn oppgitt. Og at det er greit med en bergingsbil når batteriet er fullstendig tomt.

Nissan Leaf (40 kWt) er oppgitt med 270 km WLTP-rekkevidde, men stoppet først på 288,0 km. Første advarsel om lite batteri kom da den hadde på 14 km/9 prosent igjen, etter 220,9 km kjøring. Allerede etter 231,4 km blinket det 0 km og 4 prosent strøm, men regenerering økte rekkevidden. Fra 259,3 km gikk bilen med 0 km og 0 prosent batteri i ytterligere nesten tre mil. Mistet akselerasjon aller siste km. Bilens 12V-batteri tappes ikke av at bilen kjøres tom, men det tok noe tid før bilen viste at den hadde fått strøm. Ladet deretter normalt, med ladeeffekt midt på 40 kW-tallet.

Opel Ampera e har 423 km WLTP-rekkevidde og gikk nøyaktig 423,8 km i vår test. Bilen mister ikke trekkraft før den er nesten helt tom. Den varsler at det er nødvendig å lade høyspenningsbatteriet når det er 70 km igjen og deretter ved 23 km og 15 km, samt blinkende varsel om trekkraft. I vår test varslet bilen 0 km rekkevidde etter 415,8 km, og den gikk deretter 8 km før den stoppet helt opp. Den mistet bare gradvis fart til den stod stille i løpet av en strekning på noen hundre meter. Bilens 12V-batteri tappes ikke av at bilen kjøres tom. Lader greit etterpå.

Tesla Model 3 (Long Range AWD) har oppgitt 560 km på WLTP, men stoppet etter 540,4 km i vår test. Siden bilen ble brukt som foto- og videobil i testen hadde den noen flere start og stopp og omveier for å kjøre innom de andre bilene etter hvert som de stoppet, men det var ikke i et omfang som bør påvirke resultatet i nevneverdig grad. Da det var 20 prosent/91 km igjen gikk batteriet fra grønt til oransje. Ved 7 prosent/35 km igjen ble batteriet på skjermen rødt. Bilen varslet ved 4 prosent/21 km rekkevidde at det begynte å bli lite strøm, og ba oss planlegge lading umiddelbart. Bilen viste 0 prosent batteri ved 520 kjørte km, altså 40 km under WLTP-rekkevidden, men under adskillig tøffere forhold enn testsyklusen WLTP. Vanlig gasspådrag fungerer som normalt hele tiden, men det er mindre å gå på om man tråkker hardt på mot slutten. Pådraget reduseres stadig mer etter at bilen viser 0 i rekkevidde. Ingen komfortfunksjoner sluttet å virke, på tross av at bilen var fullstendig strømtom på driftsbatteriet. Ladet som normalt på Supercharger etterpå.

Hyundai Kona har en oppgitt rekkevidde på 449 km (WLTP) og gikk nå 532,9 km fra fulladet til den stoppet fullstendig. Ved 8 prosent batterikapasitet varsler bilen «lavt batterinivå – kjør til nærmeste ladestasjon» både på skjermen, i bilens display og head-up displayet. State of Charge (SOC/ladestatus) for høyspenningsbatteriet har da kommet ned på rødt nivå (1-2 målesøyler) og det lyser varsellampe for å gjøre oppmerksom på batterinivået. Ved 3 prosent batterikapasitet gis det nytt varsel på bilens skjerm og det lyser varsellampe for at kraften er innskrenket (skilpadde). Bilen viste 0 prosent batterikapasitet og 0 km rekkevidde etter 529,6 kjørte kilometer. Deretter ble den kjørt 3,3 km før den stanset helt. Den mistet først muligheten til å øke hastigheten og deretter ble farten gradvis redusert til den stod stille. Kjøreegenskapene var også noe dårligere, men kjører fortsatt fint. Bilens 12V-batteri tappes ikke av at bilen kjøres tom, og oppladingen etterpå er problemfri.

Kia e-Niro kommer med oppgitt 455 km WLTP-rekkevidde, men også den gikk betydelig lengre enn annonsert. Bilen varsler om lite strøm første gang med 56 km/10 prosent rest. På 38 km/8 prosent rest kommer varsel i displayet om å kjøre til nærmeste ladestasjon. Viste 0 prosent på batteriet etter 493 km, men gikk ytterligere fire km før den stoppet fullstendig på 497,5 km. Den mister gradvis kraft og blir betydelig tregere på rattet mot slutten. Ladet som normalt etterpå.

Nissan Leaf (62 kWt) har 385 km WLTP-rekkevidde, i følge produsenten, men bilen gikk 418,1 km fra fulladet til den stoppet fullstendig. Bilen mister ikke styrekraft når det kjøres helt tom. Den varslet at det var nødvendig å lade høyspenningsbatteriet ved 366,6 km. I vår test var bilen på 0 prosent etter 379,5 km (her mistet vi all batteriinformasjon i displayet, så vi antar at dette er 0 prosent) og den gikk deretter nesten 4 mil før den var helt tom. Motoreffekt og styring var upåvirket frem til ca. 416,2 km, da bilen går over i krabbefart og stoppet ca. 2 km senere. Det var ingen problemer med å lade bilen opp igjen etterpå.

Kia e-Soul er oppgitt med 452 km WLTP-rekkevidde, men gikk 481 km før full stopp i testen. Med åtte prosent igjen av batteriet, gikk bilen over fra Normal-modus (eventuelt Sport-modus) til Eco-modus, som blant annet reduserer motorkraften og effekten i klimaanlegget. Det kom også opp et varsel på skjermen i midtkonsollen: «Lavt batterinivå – kjør til nærmeste lader». Med tre prosent igjen på batteriet (474 km kjørt), ble motoreffekten svekket ytterligere, det gikk ikke lenger å holde 90 km/t på motorvei. Varselet på skjermen ble gjentatt. Ved null gjenstående prosent (478 km), gikk bilen inn i såkalt paddemodus, der både krefter og styreevne ble kraftig redusert. Bilen krabbet i maks 30 km/t før den stoppet helt etter 481 km. Bilen var helt død og tok ikke imot lading. Det gikk ikke å slå på tenning eller løse ut parkeringsbremsen. Det viste seg at også bilens 12V-batteri var dødt. En bergingsbil med gode, gammeldagse startkabler fikk fart på batteriet – og først da kunne bilen lades på normalt vis igjen.