Den amerikanske bilgiganten gambler dermed muligens litt med en stor del av sin potensielle kundemasse, for dette handler om mer enn de vanlige påminnelsene om et øyeblikks uoppmerksomhet:
Ideen heter system and method for determining a driver retirement score – altså «system og metode for å fastsette en poengsum for førerens egnethet til å fortsette å kjøre» ... sånn omtrent.
Disse faktorene kan få betydning, ifølge patentsøknaden:
● Reaksjonstid
● Korrekt bruk av blinklys
● Om føreren myser med øynene
FRA PATENTSØKNADEN: General Motors' egen tegning. Illustrasjon: GM
● Om trafikkskilt/trafikkregler respekteres
● Tegn på tretthet
● Hvor ofte andre bilister tuter
● Evne til å plassere seg bra i kjørefeltet
● Pedalbruk – inkludert nedtrykking av gass og brems samtidig
● Eventuelle problemer med å følge anvisninger fra navigasjon/GPS – i praksis at man kjører annerledes enn navigasjonen foreslår
● Trafikkbøter, automatisk innhentet eksternt (der dette er mulig)
● Gjentatt risikofylt trafikk-atferd
Annonse
Egenrapportering
Andre opplysninger fra bilens sensorer kan også få betydning, som for eksempel hvis tegn til stress blir oppdaget.
Utvikling over tid er nevnt som en viktig parameter.
På toppen kan også andre eksterne forhold trekkes inn, hvis føreren tillater og/eller legger det inn selv. Dette kan dreie seg om vedkommendes medisinske tilstand, eller om andre bilister har levert klager på kjøringen.
General Motors ser for seg tre nivåer, «akseptabelt», «tvilsomt» og «uakseptabelt».
Patentsøkerne nevner rapporter og råd til føreren selv, samt varsling av pårørende, som mulig respons.
Det blir altså verken luftet rapportering til myndigheter, lege eller General Motors.