TIDVIS KINKIG: Flere verkstedkjeder har utfordringer med bilprodusentene.

De uavhengige: 

Verksteder sliter med å få info om bilene

Merkeuavhengige verksteder sliter med å få tilgang til nødvendig informasjon fra bilprodusentene og importørene. – Det forvrenger konkurranse­situasjonen, sier BilXtra-kjeden.

Publisert Sist oppdatert

Stadig flere bileiere sjekker priser på service og reparasjoner, og ser at det kan være mye å spare på å velge uavhengige eller frittstående bilverksteder, i stedet for merkeverkstedene.

Men de merkeuavhengige verkstedene mener bilprodusentene og importørene stikker kjepper i hjulene for dem. 

Tesla og flere kinesiske merker trekkes frem som problematiske å forholde seg til.

Programvare

Verkstedkjedene Mekonomen og Meca har ikke tilgang til nødvendig program­vare, slik at de kan lese av de elektroniske styresystemene for merker som Jaguar I-pace, noen Tesla-modeller, og noen av de kinesiske produsentene.

– Men vi føler ikke at produsentene utenom Tesla bevisst motarbeider den frie verkstedbransjen. Tesla legger imidlertid ikke mer til rette enn de må, sier daglig leder Georg Nygaard i Mekonomen Billverksted.

De to verkstedkjedene Mekonomen, med i overkant av 300 verksteder i Norge, og Meca, med nærmere 400 verksteder, har samme eier, og Nygaard svarer for begge.

Fritt valg

Bileierne skal ifølge lovverket fritt kunne velge verksted for både service og reparasjon. Valgfriheten skal ikke gå ut over garantiene, såfremt verkstedet er godkjent og følger bilprodusentenes programmer for service og vedlikehold.

Det innebærer blant annet at reservedelene skal ha tilsvarende kvalitet som originaldelene. Les mer i denne informasjonsbrosjyren fra Norges Bilbransjeforbund.

Motor har spurt Tesla Norge hva de synes om kritikken fra verkstedkjedene, og hvorfor de ikke gir all nødvendig informasjon til de merkeuavhengige verkstedene.

Tesla ønsker ikke å stille til intervju eller å svare på spørsmål. Men i en epost gir de uttrykk for at de ikke kjenner seg igjen i kritikken, og at de opplever å ha et godt samarbeid med en rekke uavhengige verksteder.

Tesla gir også uttrykk for at de ønsker at uavhengige verksteder jobber med Teslas kjøretøy, og Tesla påpeker at flere tjenester tilbys gratis. Diagnoseverktøyet er imidlertid en betalingstjeneste, påpeker Tesla på sine nettsider.

VERKSTED-SJEF: Petter Knutsen.

Kina-biler

NAF sliter med å få tilgang til programvare og nødvendig informasjon for modeller med lave salgstall, som Mercedes B Electric og Toyota Mirai, samt for noen av de nye kinesiske merkene.

– Dette er merker som i hovedsak bruker Norge som et pilotmarked, sier Petter Knutsen, daglig leder for NAF-sentrene. Han trekker frem Hongqi, Xpeng og BYD.

– For disse merkene har vi ikke tilgang.

De to største Kina-merkene, MG og svensk-kinesiske Polestar, har imidlertid NAF tilgang til.

Inntil like før jul hadde NAF problemer også med å få nødvendig informasjon for alle Tesla-modeller samt for Jaguar I-pace, slik Mekonomen og Meca sliter med.

– Men nå kan vi håndtere både I-pace og alle Teslas modeller, sier Knutsen.

NAF har oppunder 50 testestasjoner. De fleste av disse er også verksteder.

– Begrenser

MARKEDSDIREKTØR: Terje Fredriksen.

BilXtra-kjeden sliter med trege tilganger til noen bilmerker.

– Vi merker en viss tendens til at de forskjellige bil­merkene forsøker å begrense tilganger for oss. Dette gjøres ved at det for eksempel gis tilgang til online verktøy, men da med hastighets­begrensninger, sier Terje Fredriksen, markedsdirektør i AS Sørensen og Balchen, som driver verkstedkjeden BilXtra.

BilXtra har over 250 verksteder i Norge. Fredriksen mener bilmerkene bevisst skaper vanskeligheter for dem.

– Systemene det gis tilgang til fra produsenter online, oppfattes som betydelig tregere enn hva som er tilfelle ute hos merkeverkstedene. Det oppfattes som et bevisst valg for å gjøre informasjonen tyngre å jobbe med for ettermarkeds-kjedene.

Bruker mye tid

– Hvilke konsekvenser kan det få?

– Konsekvensene er at vi bruker ekstra tid som man strengt tatt ikke kan ta betalt fra kundene for. Dermed svekkes marginene. Det kan gjøre det vanskeligere å drive verksted, og dermed forvrenge konkurranse­situasjonen. På sikt kan også prisene øke for forbrukerne.

Terje Fredriksen vil ikke si konkret hvilke bilmerker dette gjelder.

– Vi ønsker dessverre ikke å konkretisere. Vi ønsker ikke å uttale oss om spesifikke merker, sier han.

– Trenerer ikke

Hverken NAF, Mekonomen eller Meca opplever treghetsproblemene som BilXtra forteller om.

– Vi opplever ikke at importører og produsenter forsøker å begrense tilgangen for oss, og trenere lovverket, sier Petter Knutsen i NAF.

Motor har spurt Norges Bilbransjeforbund, som organiserer både bilimportører og verksteder, om hva de synes om erfaringene til de merkeuavhengige verkstedene, og hva bransjen bør gjøre med disse problemene.

Kommunikasjonssjef Egil Steinsland skriver i en epost at deres erfaring er at verkstedkonkurransen går bra «i de aller fleste tilfellene», og at det er «lite konflikt om temaet».

– Vi opplever at man er opptatt av å følge de reguleringene som eksisterer, noe vi også forventer, sier Steinsland.