Mens Tesla Norge har kuttet ladeprisene kraftig i vinter,
har de andre ladekjedene bare senket prisene litt, eller opprettholdt de
rekordhøye prisene fra før jul, da strømprisene galopperte.
Det betyr at det nå er mye å spare på å lade hos Tesla,
også for alle som ikke eier Tesla. Prisforskjellen er på opptil fire kroner per
kilowatt-time.
Trenger du å lade 80 kWt, utgjør prisforskjellen hele 320
kroner.
Med slike prisforskjeller oppfordrer NAF til å lade hos
Tesla.
– Dette viser at det er viktig for forbrukerne å holde
seg orientert om ladeprisene. Tesla har også mange ladeplasser. Da bør folk
bruke dem om de er billigere enn konkurrentene, sier Nils Sødal, senior
kommunikasjonsrådgiver hos NAF.
NAF synes de andre ladekjedene bør kutte prisene når
strømprisene nå er lavere.
Frykter ikke køer
Tesla-eierne synes det er bra at Tesla er billigst.
– Økt bruk genererer mer inntekter, som i sin tur fører
til enda flere Tesla-ladere, sier Roger Kolbu, som er organisasjonskonsulent i
Teslas eierklubb TOCN.
– Er det i ferd med å bli et problem at ikke-Teslaer
lader på Teslas stasjoner, og at det dermed blir dårligere kapasitet for
Tesla-eiere?
– Nei. Stasjoner som allerede har stor pågang fra
Teslaer, åpnes ikke for lading av andre bilmerker.
Enkelte Tesla-eiere har i sosiale medier uttrykt frykt for ladekøer. Men det er
en ubegrunnet frykt, mener Kolbu.
– Dette har vist
seg å ikke være et stort problem. Tesla har gjerne svært mange ladestolper på
hvert sted. Det er en overkapasitet. I tillegg følger Tesla nøye med på bruken
av stasjonene, og setter inn nødvendige tiltak der det eventuelt trengs.
Annonse
Husk avtaler
Prisene i tabellen gjelder dropp-inn-priser. Hos noen
ladekjeder er prisene lavere dersom du registrerer deg. Prisene hos Tesla
gjelder for tidsrommet kl. 20 på kvelden til kl. 16 neste ettermiddag. Mellom
16 og 20 er prisene ca. 10 prosent høyere.
Mange bileiere har dessuten gode rabattavtaler gjennom
forhandler eller importør hos noen av ladeoperatørene.
NAF minner om at bileierne ikke må glemme slike avtaler,
som ofte kan være svært fordelaktige.
– Særlig Ionity har alltid ligget høyt i pris på
dropp-inn. Men de har billig lading for de som har en avtale gjennom
bilprodusenten. Et eksempel på dette er BMW, der du med et månedsabonnement til
39 kr kan lade for 1,99 kroner per kWt hos Ionity, sier Sødal i NAF.
PS.
Prisene i denne artikkelen gjelder for Sør-Norge.
Noen ladekjeder har noe lavere priser i Midt-Norge og Nord-Norge.