RIMELIGERE PROSESS? En Nio EL8 fotografert ved batteribyttestasjonen på Bryn.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Tester to løsninger:
Nye Nio-ideer kan gi billigere batteribytte
Nio ønsker å forvalte batteribyttestasjonene på en smartere måte. Det kan komme bileierne til gode.
Det skal sies: Ideene er ikke helt nye som sådan, men i hvert fall nye for Nio.
Det handler i grove trekk om to taktikker for selskapets batteribyttestasjoner, beskrevet av Automotive News.
● Batteriene i disse skal i større/maksimal grad lades når prisene er svært lave, eller aller helst negative.
Negative strømpriser inntreffer fra tid til annen, på grunn av overproduksjon – ikke ofte, men det har også forekommet i Norge.
Taktikken har ifølge Nio dekket selskapets utgifter for enkeltstasjoner under testing i Danmark og Nederland.
● Nio ønsker også å benytte ladestasjonenes tross alt ganske store, samlede kapasitet til å selge strøm tilbake til nettet, når det er gunstig.
Dette begynner selskapet å teste neste år, i Sverige og Tyskland.
Ifølge Automotive News har hver stasjon 21 batterier, noe som totalt gjør at opp til 2 megawattimer kan være tilgjengelig – på 56 steder i Europa, hvorav 19 i Norge.
Målet er billigere batteribytte for bileierne.