DEN KAN KJØRES, OGSÅ! Jaguar Type 00, fotografert i Oslo tidligere i år.

Endelig på veien:

Jaguaren roses opp i skyene etter første prøvetur

Best gjennom tidene, mener en journalist. Selv om han ikke satt bak rattet selv.

Publisert Sist oppdatert

Under et visstnok ganske improvisert PR-stunt fikk et knippe britiske journalister mulighet til å sitte på under kjøring av Jaguar Type 00 Concept denne uken. De ble altså plassert i passasjersetet og oppfordret til å gjøre sine vurderinger derfra. 

Journalistene lot seg ikke be to ganger, og Jaguar kunne knapt ha bestilt et mer positivt resultat.

Mye bråk

På tampen av et turbulent år har produsenten nylig tiltrukket seg enda litt mer negativ oppmerksomhet, etter at designsjef Gerry McGovern ble sparket, eller kanskje sluttet frivillig

Dette kan ha vært bakgrunnen for stuntet, en mulighet representantene fra henholdvis Autocar, Wired og Top Gear sveipet innom i sine rapporter. 

Men det finnes en velprøvet teknikk for å avlede biljournalisters oppmerksomhet: Gi dem et kjøretøy å skrive om i stedet.

«Gummistrikk»

Autocars sjefredaktør Steve Cropley klinker til med overskriften «beste kjøreegenskaper noensinne», etter turen ved siden av Jaguars sjefingeniør Matthew Becker. 

Cropley beskriver bilens heftige akselerasjon som «den lydløse følelsen av å bli trukket mot horisonten av en enorm gummistrikk». 

FARGESTERK: Vi gjentar at dette er et ekte, umanipulert bilde. Foto: JAGUAR

Dykket ved oppbremsing og antydinger til krenging blir «elegant kontrollert». Passering av ujevnheter ved lavere hastigheter: «nydelig». 

Det siste foregår ifølge Cropley sjokkerende bra, langt bedre enn noe han har opplevd tidligere. 

Pent ratt!

Top Gear er selvsagt programforpliktet til å være noe syrligere, men lar seg også imponere. 

«Bilen er ikke Rolls-Royce-myk, men det er jo en Jaguar – det er meningen at det skal være en sportsdrakt under dressen», heter det. 

Tross litt vindsus fra kamuflasjematerialet på utsiden av bilen var det ikke behov for å heve stemmene, selv i en hastighet på over 240 km/t.

Begge noterer at man sitter overraskende lavt, og at mye av interiøret, særlig bak, er dekket til. 

Wired (for abonnenter) bemerker på sin side at selv om innsiden av bilen synes å være uferdig, er rattet er «noe av det peneste på lang tid». Magasinet  slutter seg til hyllesten av akselerasjonen, men mener også at bilens svingegenskaper er «svært imponerende», langt bedre enn man har lov til å forvente i en så stor bil.

Powered by Labrador CMS