SER MØRKT UT: Fisker Ocean-eierne har havnet i en ulykksalig situasjon etter at det norske selskapet har gått konkurs.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Fisker-konkursen:
Forbrukerrådet: – Heving av kjøp ikke mulig
Alt har gått galt for Fisker i Norge, og trolig også internasjonalt. Det er ikke bra for dem som har kjøpt bilene, og det er liten trøst å finne i det Forbrukerrådet sier.
Da det nylig ble åpnet konkurs i boet til Fisker Norway, havnet de norske eierne av Fisker Ocean i en enda vanskeligere situasjon enn da de «bare» hadde en bil det ofte oppsto problemer med.
Fisker startet leveransene av Ocean i Norge i fjor, og selskapet rakk aldri å bygge opp et større nettverk av egne forhandlere og servicepunkt før det gikk galt. Importen ble også gjort av Fisker, ikke av et norsk importselskap.
Motor har spurt Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, om hva Fisker Ocean-eierne kan gjøre nå:
Hvilke rettigheter sitter de norske eierene av Fisker Ocean igjen med, nå som avdelingen her har meldt oppbud?
– Kjøperne har de samme rettighetene ovenfor konkursboet som de hadde mot selger eller leverandør. Muligheten for å få brukt disse rettighetene er likevel forsvinnende liten.
Å heve kjøpet er vel ikke mulig, siden det ikke er noe selskap igjen her?
– Det stemmer nok, dessverre. Heving forutsetter at bilen leveres tilbake mot at kjøpesummen blir tilbakebetalt. Det er åpnet konkurs hos selger og importør, samt at morselskapet i USA er under konkursbeskyttelse. I et slikt tilfelle er det ikke mulig å gjennomføre et vanlig hevingsoppgjør.
Og hva med service og reparasjoner?
– Fisker har avtale med verkstedskjeden Mekonomen, som via sitt nett av verksteder skulle ta seg av reparasjoner, reklamasjoner og service. Det er i beste fall service og reparasjoner som gjenstår, men her vil tilgangen på reservedeler og programvarestøtte fort bli et problem.
Moderne biler har oppdateringer via nettet/lufta, det kommer vel neppe til å skje?
– En konkurs hos en produsent av heldigitale biler er kritisk når det gjelder både funksjons- og sikkerhetsoppdateringer. Alle bilene til Fisker ringer hjem via et eSIM, som Fisker abonnerer på.
Etter hvert som Fisker slutter å betale for eSIM-abonnementene, så slutter systemer som navigasjon, oppdatering, diagnose og all nettilkobling å fungere. Soltaket vil også slutte å fungere, siden Fisker implementerte det som en abonnementstjeneste.
Sitter Fisker Ocean-eierne på en bil som sakte, men sikkert, blir ubrukelig, uten at de kan gjøre noe som helst?
– Det som er særlig kritisk, er hva som skjer med bilene dersom programvaren ikke lenger oppdateres, og dersom serverne som støtter bilene, stenges. Særlig er sikkerhetsoppdateringer avgjørende for å sikre at bilene i fremtiden er trygge å bruke på veien.
Og forsikring på kaskonivå kan de tydeligvis bare glemme?
– Eksisterende eiere med kasko vil beholde den til avtalen går ut. Ved videresalg er det bare ansvarsforsikring som er mulig. Eierne må også regne med at bilen fort blir kondemnert – ikke ansees verdt å reparere – dersom den blir skadet, siden det ikke finnes reservedeler å oppdrive. Fra et miljøperspektiv er det helt krise.
Er det rett og slett denne risikoen man løper hvis man kjøper en bil fra et nytt selskap som ikke har et nettverk av norske forhandlere og serviceapparat?
– Vi må heie på selskaper som tenker nytt, og folk må kunne handle hos nye selskaper, også. Konkurs er noe som alltid fører til at folk kan tape penger. I etterpåklokskapens sterke lys er det nok mange Ocean-eiere som ønsker at de valgte en annen bil.