Høsten for to år siden kjøpte et
samboerpar på Romerike en ny Xpeng G3 til 359.000 kroner.
– Det viktigste kriteriet vårt
var at bilen kunne kjøres Lørenskog–Stavern tur/retur uten å lade, forteller de
til Motor.
Dette er en strekning på totalt
312 kilometer. Men det klarte ikke bilen, som har en oppgitt WLTP-rekkevidde på
450 kilometer.
Kort tid etter kjøpet
konkluderte paret med at bilen ikke var slik de forventet. De klaget, men fikk
ikke medhold hos selgeren av bilen.
Dermed havnet konflikten i
Forbrukerklageutvalget, som nå har vedtatt at kjøpet skal heves – og at paret
skal få tilbake pengene de har betalt for bilen, minus et fradrag for nytten de
har hatt, et såkalt bruksfradrag.
Forbrukerklageutvalget viser
til at kjøperne før kjøpet var tydelige på at de må kunne kjøre
Lørenskog–Stavern og tilbake uten å måtte lade.
– Klagerne har fått en bil som
ikke passer til det formålet som selgeren var kjent med. Det foreligger en
mangel, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Paret har dokumentert med
bilder hvor kort de har kunnet kjøre. I minusgrader har faktisk rekkevidde vært
nede på 160 kilometer.
Selgerne av bilen har selv
testet rekkevidden på den aktuelle bilen. De klarte å kjøre 275 kilometer i
minusgrader. Dette mener de, ifølge saksfremlegget til Forbrukerklageutvalget,
er en «bra rekkevidde». Selgerne mener også at bilen ikke har noen mangler.
Forbrukerklageutvalget mener
imidlertid at en rekkeviddereduksjon på 39 prosent i minusgrader er mye.
– Veldig fint
Samboerparet har ikke fått
sakkyndige til å undersøke bilen og batteriet, rett og slett fordi
bilverksteder de har spurt ikke har ønsket å gjøre dette. Heller ikke NAF har
kunnet hjelpe paret, fordi NAF ikke har utstyr for slike undersøkelser.
Likevel har de fått medhold av
forbrukermyndighetene.
– Det er veldig, veldig fint at
vi har fått medhold. Men det skulle bare mangle, så dårlig som bilen er. Vi
trodde det var produksjonsfeil, siden avvikene er så store, sier de til Motor.
Annonse
– Glade
NAF er glade for vedtaket.
– Dette er et interessant
vedtak. Det er få dommer og vedtak på rekkeviddeproblemer, nettopp fordi det er
vanskelig å dokumentere rekkeviddeavvik, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF
Advokat, som er NAFs advokatkontor.
– Er du overrasket over
vedtaket?
– Nei, ikke så lenge kjøperne
sa til selgerne at forutsetningen var at de skulle kunne kjøre en bestemt
strekning uten å måtte lade.
Vurderer stevning
Bilen ble solgt av
bilforhandleren Star Autoco og Xpeng-importøren Zero Emission Mobility i
fellesskap.
Daglig leder og deleier i Star
Autoco, Zahid Saddiq, opplyser at de ikke er enig i vedtaket – og at de trolig
ikke vil akseptere det. De jobber med å ta ut stevning for tingretten.
Han vil ikke uttale seg om
hvorfor de er uenige i vedtaket.
Xpeng-importøren har ikke svart
på Motors henvendelser.