KORT REKKEVIDDE: Xpeng G3 på Motor og NAFs rekkeviddetest sommeren 2021.

Misfornøyd med Xpeng G3:

Får heve bilkjøp på grunn av kort rekkevidde

Bilen til samboerparet har så dårlig rekkevidde at de får heve kjøpet. – Vi trodde det var en produksjonsfeil med bilen.

Publisert

Høsten for to år siden kjøpte et samboerpar på Romerike en ny Xpeng G3 til 359.000 kroner.

– Det viktigste kriteriet vårt var at bilen kunne kjøres Lørenskog–Stavern tur/retur uten å lade, forteller de til Motor.

Dette er en strekning på totalt 312 kilometer. Men det klarte ikke bilen, som har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 450 kilometer.

Kort tid etter kjøpet konkluderte paret med at bilen ikke var slik de forventet. De klaget, men fikk ikke medhold hos selgeren av bilen.

Dermed havnet konflikten i Forbrukerklageutvalget, som nå har vedtatt at kjøpet skal heves – og at paret skal få tilbake pengene de har betalt for bilen, minus et fradrag for nytten de har hatt, et såkalt bruksfradrag.

Dokumentert

Forbrukerklageutvalget viser til at kjøperne før kjøpet var tydelige på at de må kunne kjøre Lørenskog–Stavern og tilbake uten å måtte lade.

– Klagerne har fått en bil som ikke passer til det formålet som selgeren var kjent med. Det foreligger en mangel, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Paret har dokumentert med bilder hvor kort de har kunnet kjøre. I minusgrader har faktisk rekkevidde vært nede på 160 kilometer.

275 km

Xpeng G3 har ikke vært noen suksess. Den gikk langt da Motor og NAF testet rekkevidden på sommeren, mens den gikk kort i rekkeviddetesten på vinterføre.

Selgerne av bilen har selv testet rekkevidden på den aktuelle bilen. De klarte å kjøre 275 kilometer i minusgrader. Dette mener de, ifølge saksfremlegget til Forbrukerklage­utvalget, er en «bra rekkevidde». Selgerne mener også at bilen ikke har noen mangler.

Forbrukerklageutvalget mener imidlertid at en rekkeviddereduksjon på 39 prosent i minusgrader er mye.

– Veldig fint

Samboerparet har ikke fått sakkyndige til å undersøke bilen og batteriet, rett og slett fordi bilverksteder de har spurt ikke har ønsket å gjøre dette. Heller ikke NAF har kunnet hjelpe paret, fordi NAF ikke har utstyr for slike undersøkelser.

Likevel har de fått medhold av forbrukermyndighetene.

– Det er veldig, veldig fint at vi har fått medhold. Men det skulle bare mangle, så dårlig som bilen er. Vi trodde det var produksjonsfeil, siden avvikene er så store, sier de til Motor.

– Glade

NAF er glade for vedtaket.

– Dette er et interessant vedtak. Det er få dommer og vedtak på rekkeviddeproblemer, nettopp fordi det er vanskelig å dokumentere rekkeviddeavvik, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

– Er du overrasket over vedtaket?

– Nei, ikke så lenge kjøperne sa til selgerne at forutsetningen var at de skulle kunne kjøre en bestemt strekning uten å måtte lade.

Vurderer stevning

Bilen ble solgt av bilforhandleren Star Autoco og Xpeng-importøren Zero Emission Mobility i fellesskap.

Daglig leder og deleier i Star Autoco, Zahid Saddiq, opplyser at de ikke er enig i vedtaket – og at de trolig ikke vil akseptere det. De jobber med å ta ut stevning for tingretten.

Han vil ikke uttale seg om hvorfor de er uenige i vedtaket.

Xpeng-importøren har ikke svart på Motors henvendelser.