DEBUT: Xpeng G3
Tomm W. Christiansen
Xpeng G3:
Selger seg dyrt
Den kinesiske Tesla-utfordreren klarte over 50 mil i rekkeviddetesten.
Rekkevidde- og ladetesten
Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.
Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.
Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.
Denne helkinesiske elbilen, etter MG ZS den første på norske veier, koster under 400.000 kroner og går over 500 kilometer. Det er en kombinasjon mange kan falle for.
OBS: Xpeng G3 ble kjørt av en representant for importøren.
- Modellnavn: Xpeng G3.
- Oppgitt WLTP-rekkevidde: 450 km.
- Dekkdimensjon testmodell: 215/55R17.
Rekkeviddetesten:
Xpeng G3 gikk 506 km innen den stanset helt. Det er 56 km lenger enn den oppgitte WLTP-verdien og 23,5 km over punktet da bilen viste 0 gjenværende km. Bilen ble kjørt på motorvei til den stanset helt. Det betyr at den ville gått enda lenger i litt lavere hastigheter.
58 km før 0 skiftet energisøylen i displayet farge til gul. 28 km før 0 skiftet den farge til rød, mens et gult batterisymbol ga varsel om at batterinivået var lavt. Da 0 gjenstående km ble nådd, dukket det opp et nytt signal om at bilen må lades, samt setningen 续航里程低,请及时充电 – altså noe à la «rekkevidden er lav, vennligst lad».
Bilen mistet så gradvis akselerasjon og effekt i klimaanlegget. Bilene som etter hvert kommer til Norge mot slutten av året, vil naturligvis ha menyer og varsler på norsk.
- Reell rekkevidde: 506 km.
- Gjennomsnittsfart: 65 km/t.
Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.
Ladetesten:
Xpeng er ennå ikke offisielt lansert i Europa, og testbilen var ikke klargjort for ordinær lading i en ladetest. Bilens ladeegenskaper vil bli testet når den kommer på markedet mot slutten av året.
Importørenes kommentar:
– Vi er veldig fornøyd med resultatet, men heller ikke helt overrasket. Helt siden vi fikk bilene til Norge, har vi opplevd at G3 har overgått forventningene våre på alle områder. Batteriteknologien i Xpengs biler er blant verdens fremste, og bilen har en lenger rekkevidde enn hva de fleste sjåfører orker å kjøre mellom hvert ladestopp, sier Espen Strømme, daglig leder i Zero Emission Mobility.
Generelt:
Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.
Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.
Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.
Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.
Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (Xpeng var en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.
OBS: Xpeng har inngått en avtale om servicetjenester med Mega og NAF om å håndtere service, garanti-inspeksjoner og reparasjoner for det kinesiske bilmerket. NAF er eier og utgiver av Motor og motor.no, som redigeres og utgis i tråd med Redaktørplakaten – en erklæring som gir redaktøren full frihet til å utforme mediets innhold og en plikt til å trekke seg dersom eiere eller andre griper inn i denne friheten.