
Brannvesenets oversikt:
Så sjelden brenner elbilene
Elbiler brenner langt sjeldnere enn diesel- og bensinkjøretøy, viser tall fra landets brannvesen. – Du bør i veldig liten grad frykte elbilbranner, sier ekspert.
Mange er redd elbilbranner, spesielt under lading. Men frykten er trolig langt på vei ubegrunnet.
I 2019, 2020 og så langt i 2021 har det vært totalt 2334 branner i kjøretøy som går på diesel- og bensin. I samme periode har det vært 59 branner i elektriske kjøretøy, viser tall Motor har hentet inn fra Brannstatistikk.no.
Dit rapporterer landets brannvesen detaljert om alle branner.
Elbilbrannene utgjør bare to prosent av brannene i kjøretøy i Norge.
Andelen er dermed langt lavere enn elbilandelen på veiene. I 2020 var ni prosent av alle personbiler, varebiler og lastebiler en elbil, ifølge Statistisk sentralbyrå.
De 340.000 elbilene som var på veiene i 2020 utgjør altså bare to prosent av brannene i kjøretøyene.
Flere saker fra Motor:
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
Sjelden batteribrann
– Elbiler brenner sjelden, og i vesentlig mindre grad enn bensin- og dieselbiler, sier senioringeniør Kjetil Solberg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), og legger til:
– Vi ser også at når elbiler brenner, brenner det som oftest i interiør og plast, og sjelden i batteriet.
– I hvor stor grad bør man frykte brann i elbil?
– I veldig, veldig liten grad.
Han minner om at en del av årsaken til få branner kan være at gjennomsnittsalderen på elbiler fortsatt er langt lavere enn på benin- og dieselkjøretøy.
– Men vi vet ikke om det er slik.

Færre i Sverige
Brannvesenets tall viser også at bare én prosent av de 2334 brannene i kjøretøy de siste to og et halvt årene har skjedd i hybridbiler.
Det kan være et for lavt tall, fordi brannfolkene på åstedene kanskje ikke er klar over at mange diesel- og bensinbiler også har elektrisk motor, og er hybrider.
Fire prosent av kjøretøybrannene er ikke kategorisert med drivstofftype.
Også svenske myndigheter melder om færre branner i elbiler enn i fossilbiler, skriver svenske Vi Bilägare. Andelen branner er ca. 40 prosent høyere i kjøretøy på andre drivlinjer enn helelektrisk, viser tall fra MSB, som er tilsvarende DSB i Norge.