ELBILLADING: Her lades en Tesla fra vanlig stikkontakt midt i Bergstaden Røros sin gamle og fredede trehusbebyggelse.

Professor i elektrisitet:

– Elbilen kan lades fra vegguttaket

En svensk professor i elektrisitetslære sier det er helt greit å lade elbilen fra vanlig stikkontakt. Han mener vi blir lurt til å kjøpe dyre ladebokser.

Publisert Sist oppdatert
PROFESSOR: Mats Leijon

– Det er helt sinnssykt. Det er bondefangeri på høyt nivå, sier professor Mats Leijon ved anerkjente Uppsala universitet i Sverige om den norske ladeboksprodusenten Zaptec.

I et leserinnlegg i Göteborgs-Posten krever Zaptec at det på grunn av brannfare blir ulovlig å lade elbilen fra vanlig stikkontakt i Sverige, slik det nå er i Norge.

Men så lenge den vanlige stikkontakten er satt opp korrekt av fagmann, går det bra å lade elbil slik, understreker professoren i et intervju med Vi Bilägere (for abonnenter).

Overfor Motor gjentar han synspunktene sine.

– Den standarden som vi har hatt i 50-60 år fungerer godt, sier Leijon til Motor.

– Ikke behov

Han påpeker at vanlige stikkontakter er prøvd gjennom mange tiår. Man har også hatt de samme elektrisitetsreglene i mange tiår. Egen ladeboks til elbilen er det derfor ikke behov for, mener han.

– Det er mye bedre å legge pengene i en gjennomgang av det elektriske anlegget med en fagmann.

Professoren anklager ladeboks-produsentene for å bruke brannfare som et argument for å selge sine dyre ladebokser.

– Hva tenker du om at lading fra vanlig stikkontakt er blitt forbudt i Norge?

– Det er det ikke behov for i det hele tatt med dagens elbiler. Tidligere hadde kanskje elbilene dårlige systemer. Men dagens elbiler tar imot lading på en proff måte. Det er ingen behov for ladebokser, sier han.

Dimensjonert

Mats Leijon påpeker også at vanlige stikkontakter er dimensjonert for lang tids bruk med hard belastning. Han kjører selv elbil, og har dessuten problemer med å se behovet for raskere ladehastighet, som ladeboksene gir sammenlignet med en vanlig stikkontakt.

Overfor Motor tar han forbehold om at Norge har dårligere kvalitet på vegguttak enn i Sverige. Men brannekspert Rune S. Nielsen i forsikringsselskapet Gjensidige bekrefter overfor Motor at det ikke er noen forskjeller mellom Norge og Sverige.

Siste fra Motor.no:

VEGGUTTAK: På dette bildet, som Motor tok i Bergstaden Røros sist sommer, lades en Tesla med lang skjøteledning fra vegguttak.

– Ikke bra

Utover det tar både Nielsen og alle andre fagfolk Motor har snakket med avstand fra den svenske professorens uttalelser.

– Det er ikke bra at man sår tvil om hvordan man skal lade trygt. Skal vi få elektrifisert bilparken, må det gjøres på en trygg måte. Det er ingen tvil at det er bedre å lade med en dedikert lader, sier Nielsen, som også understreker at å lade med en ladekabel i en vanlig stikkontakt gjøres med det som kalles en nødlader.

– Da skal den bare brukes i slike nødsituasjoner.

– Lokal oppvarming

Branneksperten i Gjensidige påpeker at en vanlig stikkontakt ikke er laget for kontinuerlig maksbelastning, og at det ofte er flere stikkontakter og skjøter mellom stikkontaktene og sikringsskapet.

– Da vil det kunne oppstå lokal oppvarming som på sikt kan føre til brann.

Han påpeker også at nødladeren har en tung boks, en kladd, som ikke kan henge ned fra det vanlige vegguttaket uten at dette uttaket kan bli skadet.

– Vet ikke

Seksjonssjef Jon Eirik Holst i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) påpeker at folk flest ikke kan vite om en vanlig stikkontakt er trygg nok.

– På generelt grunnlag er en viktig forutsetning for at lading fra vanlig kontakt skal være trygt, at den er bygget og egnet for det. Som anleggseier er det ikke mulig å se på en vanlig kontakt om den er egnet, med mindre man vet at den er bygget for elbil-lading.

– Hvordan kan man sjekke, eller få sjekket, om lading fra vanlig stikkontakt er trygt?

– Hvis stikkontakten er bygget for lading av elbil, kan du bruke den. Hvis ikke du vet, bør du installere en ladeboks.

Hverken Gjensidige eller DSB har tall eller statistikk som dokumenterer økt brannfare ved lading fra vanlig stikkontakt sammenlignet med lading fra ladeboks. DSB viser til enkelthendelser.

– Vi har mange eksempler på varmgang i den elektriske installasjonen mellom kontakter brukt til elbil-lading og sikringsskapet, sier seksjonssjef Jon Eirik Holst.

– Hør på DSB

Ladeboksprodusenten Zaptec ber elbileierne høre på DSB.

– I Norge har DSB øverste myndighetssvar på elektriske installasjoner, og anbefalingen sier tydelig at steder du vanligvis lader elbil, skal ha ladeboks montert, sier kommunikasjonssjef Maiken Økland i Zaptec.

– Hva synes dere om at den svenske professoren faktisk fraråder deres produkter?

– Det er viktig å huske på at vi aldri før har hatt noe i boligen vår som bruker så mye strøm som bilen. Å forvente at den vanlige stikkontakten skal fungere langsiktig til dette formålet, er helt feil. Når du lader elbil, snakker vi om en annen mengde strøm og risiko. Å fraråde installasjon av ladeboks som tåler belastningen, er feil.