READY, SET ...: Studentene sjekker bilen før rekordforsøket.

Ultra-akselerasjon:

Studenter satte verdens­rekord med håndbygget elbil

Den lille bilen «mythen» leverte ekstreme tall og sikret en ettertraktet plass hos Guinness World Records.

Publisert Sist oppdatert

Det er litt av en skoleoppgave å ha: Lag en bil fra bunnen av. Alt? Ja, alt. Ramme, karosseri, motor, bremser, kretskort – og batteriet. Husk forresten at dette er frivillig, så jobben må gjøres ved siden av vanlige studier. 

Og jo, én ting til: Sett ny akselerasjonsrekord, vær så snill. 

Oppgaven ble utført av Academic Motorsports Club Zurich (AMZ), som  består av studenter ved to sveitsiske universiteter, ETH Zürich og Hochschule Luzern. 

De har en slags erkefiende, en tilsvarende gruppe ved Universitetet i Stuttgart i Tyskland.

FRA FORBEREDELSER TIL BÅNN GASS: Kate Maggeti kjenner på G-kraften.

AMZ satte den første 0–100-rekorden for elektriske biler allerede i 2014. De ble slått av tyskerne året etter, tok tilbake rekorden i 2016 ... og mistet den igjen i 2017. I fjor satte de tyske studentene rekorden som sto inntil for noen dager siden, på 1,461 sekunder.

Da satte nemlig AMZ' Kate Maggeti seg inn i en bil med totalvekt på 140 kilo, fire elmotorer og et vakuumsystem som bokstavelig talt suger kjøretøyet mot bakken. 

Hun ble klokket inn til en tid på 0,956 sekunder.

Hvis du synes det tallet er vanskelig å forholde seg til, så tygg litt på dette i tillegg: Det var aldri noe behov for å besøke en stor racingbane under rekordforsøket. Det hele var nemlig unnagjort på 12,3 meter, ifølge ETH Zürichs hjemmeside.

Her kan du se rekorden på YouTube.