TÅLMODIGHETSPRØVE: Roger Hasselgrens MG ZS EV står nå på verksted på femte uken. Den skulle inn for programvareoppdatering og batterifiks.

Oppgradering ble til «batterifeil»:

Kjøpte ny bil 22. mars, har ikke sett den på en måned

Roger Hasselgren fikk utlevert sin nye elbil, en MG ZS EV, 22. mars i år. Etter drøye to måneder skulle bilen inn for en oppgradering. Eieren venter fortsatt på bilen sin.

Publisert

En Kina-pionér

  • Den første kinesiske elbilen som kom på markedet i Norge, MG ZS EV, viste seg raskt å bli en salgssuksess. Den kompakte SUV-en tilbød praktiske egenskaper og greit med utstyr til en gunstig pris.
  • I møte med sin første norske vinter ble det avdekket et problem med ubalanse i batterispenningen i etterkant av en programvare. Denne førte blant annet til vesentlig redusert rekkevidde. Utbedringen av feilen på de mange hundre bilene det gjelder pågår fortsatt.
  • Første salgsår i Norge - 2020 - kom MG ZS EV rett inn på topp ti-listen over mest solgte biler, på en 8. plass, og var 7. mest solgte biler med 3720 eksemplarer.
  • Den selger fortsatt ganske godt selv om konkurransen er blitt tøffere, og ligger så langt i 2021 på en 13. plass blant elbilene med 1438 registrerte eksemplarer.

Ikke alle tilsynelatende enkle oppdateringer og reparasjoner går så raskt som kan vente… Spør bare Roger Hasselgren! Den nybakte MG-eieren var fornøyd både med bilen og med servicen han mottok hos forhandler.

Men så…

Han hadde oppdaget en stygg ripe i den ene takrelingen samme dag som han kjøpte bilen og da han i mai skulle legge om til sommerdekk, oppdaget han at sommerdekkene hadde riper og var skitne.

I begge tilfellene var imidlertid forhandleren klar umiddelbart med både å beklage og å ordne opp raskt.

Da Roger Hasselgren leverte inn bilen etter avtale 25. mai for å få oppgradert batteripakken på sin elbil, samt få byttet takrelingen, fikk han først beskjed om at bilen kunne hentes dagen etter.

Han fikk senere samme dag beskjed om at bilen ville måtte stå på verksted i ca. 14 dager.

Et døgn ble til over fire uker

– 8. juni fikk jeg så beskjed om at det ikke lenger handlet om oppgradering, men at det var feil på batteriet, og at det ville ta mellom to og fire uker sier Hasselgren.

– Jeg ble ikke kontaktet på den tiden, og fikk bare informasjon etter å først ha kontaktet forhandleren, sier han.

Når denne artikkelen publiseres står bilen til Hasselgren på verksted på 5. uken. Men det er lys i enden av tunnelen.

Onsdag fikk han omsider en e-post fra sin forhandler med beskjed om at batteriet var «ferdig justert».

Om han da kunne komme og hente bilen?

– Da svarte forhandleren: «Nja, det går nok ikke. Den nye takrelingen som var blitt bestilt var feil del, så vi må vente på en ny. Det vil ta ca. en uke», forteller MG-eieren.

– Ikke unikt for din bil

Forhandleren, Birger N. Haug ved Gardermoen, hevder kunden er blitt holdt fortløpende orientert og skrev onsdag til Hasselgren i en e-post:

«Alle MG ZS har fått denne oppdateringen, og det er mange som har gått gjennom samme prosess. For å være klar, så er ikke dette unikt for din bil».

– På telefonen sammenlignet han det som hadde skjedd med batteriet med når et dekk punkterer, «det er slikt som skjer», sier Hasselgren.

– Men bilen har jo ikke vært kjørbar, legger han til.

«Høres ikke normalt ut»

Enten det er vanlig eller ikke i MGs tilfelle, er det ikke så rart at en bilkunde synes over fire uker er lenge å vente etter en oppgradering han opprinnelig trodde skulle være raskt utført.

– Dette høres ikke normalt ut, sier teknisk ekspert hos NAF, Audun Bergerud etter å ha fått forelagt saken.

– En forbruker skal ikke måtte forholde seg til omstendelige prosesser med balansering av battericeller: enten burde det være mulig for forhandler å få utbedret dette raskt om en quick fix er tilgjengelig, og hvis ikke, få byttet ut batteriet med et som virker. Det skal ikke være nødvendig å måtte vente nesten fem uker på å få bilen reparert i et slikt tilfelle, sier Bergerud.

Vigdis Svennungsen i NAF Advokat er enig.

– Hvis man først har fått vite at bilen skal inn for en enkel batterioppgradering som skal ta et døgn, som deretter blir til to uker, virker det urimelig at bilen fortsatt er på verksted på femte uken, sier Svennungsen.

På spørsmål om hva som er årsaken til at det har tatt så lang tid i Hasselgrens tilfelle, svarer Kristoffer Bruun, som er salgsleder for nybil hos Birger N. Haug Gardermoen, at prosessen er fulgt i henhold til importørens retningslinjer og at den er blitt forklart for kunden underveis.

Omstendelig spenningsjustering

Teknisk avdeling hos Birger N. Haug forklarte omsider onsdag morgen hva de mente krevde et langvarig verkstedopphold.

Bilen var blitt innkalt i henhold til den såkalte «Servicekampanje SC17», som skal korrigere oppdateringen i forbindelse med den famøse Coldgate-oppdateringen, som har avstedkommet problemer som er omtalt tidligere.

Det skal ha blitt konstatert en forskjell i spenning på 351 millivolt (mV) mellom cellen med høyest spenning og den med lavest. For å balansere spenningen, har verkstedet bilen inne mens de lar den står og lade seg ut om dagen, for deretter å lade batteriet opp igjen over natten og lese av forskjellene i spenning.

Prosessen gjentas deretter daglig til batteriet er ferdig «justert», hvilket nå altså endelig skal være tilfellet for Hasselgrens bil.

– Skal ikke bli skadelidende

Så kan man jo undres om det vil ha konsekvenser for batteriets levetid å måtte gå gjennom en slik prosess. Og vil det bli nødvendig å gjøre det på nytt senere?

Dette vet vi i skrivende stund ikke svaret på.

– Jeg kan ikke uttale meg om hvor vanlig det er at dette har tatt så lang tid og hvorfor, men det kommer våre teknikere til å gi et godt svar på, sier Dag Asbjørnsen i Norwegian Mobility Group, som importerer MG til Norge.

– Poenget her er at ikke kunden skal bli skadelidende og at han kompenseres for sine merkostnader, understreker han.

Og nå håper den uheldige MG-kunden at han omsider vil motta en problemfri bil i løpet av uken.