SLÅR AN: Audi Q4 e-tron ser allerede ut til å bli en av de desiderte storselgerne i annet halvår. Men hva er egentlig motoreffekten?

Audi Q4 e-tron quattro skal ha 299 hk:

Så vanskelig er det å få maks effekt på ny el-Audi

Audi Q4 e-tron er en ettertraktet nykommer blant de elektriske SUV-ene. Og med drivlinjen den deler med VW ID.4 GTX, skal den ha krefter nok – men kanskje ikke fullt så mye som på papiret.

Publisert

Motor tester den nye Audien i versjon med firehjulsdrift – eller quattro, som det alltid heter der i gården – senere denne uken. I mellomtiden har vi sett nærmere på bilens spesifikasjoner.

Bilen er oppgitt med en maksimal motoreffekt på inntil 220 kW, altså 299 hestekrefter. Det forteller oss at bilen er utstyrt med den samme drivlinjen som den sportslige versjonen av Volkswagens el-SUV ID.4 GTX, som nylig ble lansert i Norge.

Overboost

Når man leser fotnotene i oversikten over tekniske data, viser seg at de 299 hestekreftene kun er tilgjengelige i 30 sekunder av gangen. Det er en såkalt overboost-funksjon, som muliggjør raskere akselerasjon ved behov, for eksempel for å få raskere forbikjøringer.

Dette er en funksjon som er relativt vanlig, også blant biler med forbrenningsmotor. Men på Q4 er tilgjengeligheten av maksimal effekt betinget av at batteriet har en driftstemperatur som befinner seg mellom 23 og 50 grader.

Du får ikke full guffe før du har kjørt en stund, med andre ord, dersom ikke bilen er forhåndsoppvarmet, hvilket for så vidt er greit nok.

Sjelden tilgjengelig i virkeligheten ...

Men det kommer enda en restriksjon:

Tilgjengelig maksimal motoreffekt forutsetter nemlig ifølge spesifikasjonene til Audi at batteriet har en ladetilstand på mer enn 88 prosent.

Når det i neste setning presiseres at Audi anbefaler å sette et lademål på 80 prosent for batteriet for daglig bruk, sier det seg selv at det i praksis ikke anbefales å ha oppgitt toppeffekt tilgjengelig. Audi legger dog til at lademålet kan justeres opp til 100 prosent, for eksempel før lange reiser.

Man ser likevel at, dersom man følger produsentens anbefalinger – og det bør man jo – vil man stort sett disponere maksimalt 265 og ikke 299 hestekrefter.

En rask sjekk bekrefter vår mistanke om at restriksjonene også gjelder VW ID.4. Volkswagen har den samme informasjonen nesten ordrett på sine nettsider.

... men hva så?

Kundene vil i praksis ikke merke noe særlig til at de ikke egentlig disponerer den lovede effekten. Det viktigste for de fleste er jo at trekkraften er god over et bredt arbeidsregister, og tallet som i den anledning er viktig er dreiemomentet, som er på solide 460 newtonmeter så å si fra start..

Hvordan denne kraftutfoldelsen oppleves i praksis og hvordan bilen oppleves generelt, vil vi snart kunne fortelle dere: Vi kommer nemlig med test av Q4 e-tron quattro tidlig neste uke.