SÆRPREG: Fra denne vinkelen er det ikke lett å se at nye Cupra Born er tvillingen til VW ID.3.

Verdenspremiere på Cupra Born:

Blir ingen billigbil i VW-konsernet

Cupra Born får en startpris på rundt 270.000 kroner, litt over rimeligste ID.3. Nykommeren skal da heller ikke være det billige alternativet, men det sportslige.

Publisert

De fleste detaljene rundt Cupra Born har blitt holdt hemmelige inntil dagens verdenslansering.

Men det har kommet noen signaler om at den utseendemessig vil bli veldig lik konseptbilen vi har sett bilde av i lang tid.

Og ganske riktig: Den produksjonsklare modellen er like vanskelig å skille fra konseptmodellen‚ som den er enkel å skille fra tvillingen Volkswagen ID.3.

Mer særpreg

I fronten, vel å merke. Born har et mer hellende panser, skarpere lyktedesign, en tykkere linje mellom frontlyktene og større og mer profilerte paneler mellom spoiler og støtfanger.

Totalt sett et mer særpreget og sportslig uttrykk.

I profil er bilene identisk, med unntak av Borns litt nedtrukne tak på c-stolpen.

Bakfra skiller Born seg ut med en sammenhengende lysstripe mellom baklysene.

Satelittknapper

Innvendig er det gjort mye for å underbygge Cupras ønske om å være det sportslige alternativet i VW-konsernet:

Her finner du racingseter og sportsratt med satelittknapper, sportmodus på den elektroniske stabilitetskontrollen, progressiv servostyring som standard, mulighet for adaptivt sportsunderstell og en boostfunksjon.

SAMME FASONG: Det er enkelt å se at Born er tvillingen til VW ID.3 når man ser bilen i helfigur – som her.

270.000 kroner

– Bilen i seg selv, kombinert med prisen og våre fleksible løsninger for kundene, gjør at vi virkelig får slagkraft som utfordrer, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra i Norge.

Etter sommeren åpnes det for bestilling i Norge. Priser er snart klare, og importør Harald A. Møller AS estimerer en fra-pris på rundt 270.000 kroner, inkludert levering hjem på døra til kunder.

540 km. rekkevidde

Born kommer med tre ulike batterialternativer, som vi kjenner fra de øvrige elbilene i VW-konsernet: 45 kWt, 58 kWt og 77 kWt. Dette skal gi rekkevidde fra rundt 340 kilometer for det minste batteriet til 540 kilometer for det største.

LYSSTRIPE: Bakfra kjennes Born igjen på den heltrukne lysstripen mellom lyktene og mer profilert plastdekor.

Uinteressant marked

Bilen er forberedt for ladehastigheter inntil 125kW. Det betyr at et ladestopp på bare syv minutter kan gi en ekstra rekkevidde på inntil 100 kilometer, og at Born kan lades fra fem til 80 prosent på en drøy halvtime.

– Cupra Born er en perfekt modell for et norsk marked som trenger nye impulser. Elektrifisering av bilmarkedet må ikke være ensbetydende med et uinteressant marked, og med Born utfordrer vi status quo både ute på veien og i måten du kan kjøpe, eie og bruke bilen på, mener Ågotnes.

STØRRE SKJERM: Ratt og instrumentpanel har samme utforming som på ID.3, men skjermen i midten er større på Born. Satelittknappene på rattet gir også litt særpreg.