ARVTAKEREN: Mange kommende bZ4X-kunder vil vil komme fra en RAV4 (til venstre).
ARVTAKEREN: Mange kommende bZ4X-kunder vil vil komme fra en RAV4 (til venstre).

Toyota-duell:

bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene

Du får noen spennende nye finesser med Toyotas første skikkelige elbil. Men kommer du fra en RAV4, vil du nok også savne noen gamle.

Publisert

BARCELONA (Motor): Vi har prøvekjørt en av årets store elbilnyheter, og sammenliknet den med klassikeren fra Toyotas egne modellrekker. Og nykommeren møter knallhard konkurranse internt.

Men så snakker vi da også om bilen Motor kåret til «årets beste bilkjøp» for 2020.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TIDSRIKTIG:</span> Høy bakkeklaring og mer coupe-preg på bZ4x.
TIDSRIKTIG: Høy bakkeklaring og mer coupe-preg på bZ4x.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TRADISJONELL:</span> Klassisk SUV-preg på RAV4.
TRADISJONELL: Klassisk SUV-preg på RAV4.

Praktiske egenskaper

bZ4X er 9 centimeter lengre, men har et oppgitt bagasjevolum på 452 liter. Hybriden av RAV4 har 580 liter, ladehybriden har 520.

Denne saken kan du også finne i magasinet Motor, utgave 1/2022.

bZ4X har ikke frunk – altså bagasjerom under panseret, som mange moderne elbiler har. I likhet med RAV4 har den heller ikke gjennomlastingsluke/skiluke i bakseteryggen. Hengervekten er 750 kilo, mot 1650 (hybrid) og 1500 (lade-hybrid) på RAV4.

Totalt sett skuffende tall for nykommeren.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKUFFENDE:</span> Lite volum i bZ4X til å være en så stor bil.
SKUFFENDE: Lite volum i bZ4X til å være en så stor bil.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLASSISK:</span> SUV-formen i RAV4 gir solid volum.
KLASSISK: SUV-formen i RAV4 gir solid volum.

Komfort

På spansk asfalt har de fleste biler lite dekkstøy, og her er det vrient å høre noen merkbar forskjell. RAV4 er middels godt støydempet mot underlaget, og vi vil derfor tippe at bZ4X plasserer seg i samme sjikt i elbilklassen.

Elmotoren er fri for den karakteristiske plystringen vi finner hos enkelte andre, og all kjøring foregår særdeles sivilisert og trygt.

Muligheten for én-pedalkjøring – altså at både gass og brems justeres med gass-pedalen – er deilig komfortabelt etter litt tilvenning, og også inspirerende. Forsetene i bZ4X er de beste vi har opplevd fra Toyota.

Bak er det klasseledende beinlengde, men sittestillingen er bedre i RAV4.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PLASS:</span> Gulvplassen er bedre i bZ4X, beinvinkelen dårligere.
PLASS: Gulvplassen er bedre i bZ4X, beinvinkelen dårligere.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SITTER BEST:</span> Lavere gulv og høyere sittepute i RAV4.
SITTER BEST: Lavere gulv og høyere sittepute i RAV4.

Kjørefølelse

Her overbeviser bZ4X. Med en akselavstand på 285 centimeter, batteripakke midt under bilen, bare 160 centimeters høyde og hjulene langt ute i hjørnene av bilen, er alt tilrettelagt for gode kjøreegenskaper.

Selv om ladehybriden er 55 kilo lettere og 89 hester sterkere, framstår elbilen som raskere i alle sammenhenger – og totalt overlegen den tradisjonelle hybriden.

Det umiddelbare momentet gjør at elbilen nesten er ute av syne innen RAV-ens girkasse og motor har rukket å få til et samarbeid. bZ4X har også en mer intim og førerorientert kjørestilling enn RAV4.

Betjening

Selv om enkelte knapper og brytere er velkjente, er det meste nytt og spennende. Blant annet ligger selve instrumentpanelet over rattkransen – ikke inni, som på biler flest.

Peugeot har hatt liknende løsninger i mange år, og vi i Motor liker det. Men vi er spent på hva en – kanskje litt konservativ – Toyota-kunde mener.

Girvelgeren som må dyttes ned og vris på, er også helt ny. Den er enkel å betjene, men merkelig støyende og mekanisk. Den konservative spaken i RAV4 er like god.

Øvrige betjeningselementer er stort sett logisk bygd opp og enkle å venne seg til, selv om knappene på typisk Toyota-vis er spredd litt for mye.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NY GIRVELGER i BZ4X:</span> Enkel å betjene.
NY GIRVELGER i BZ4X: Enkel å betjene.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OLD SCHOOL:</span> RAV4-løsningen er like god.
OLD SCHOOL: RAV4-løsningen er like god.

Vinteregenskaper

Som du kan lese her, så imponerte RAV4 oss da vi utfordret den på is sammen med noen konkurrenter. Men dette var på speilblankt underlag, der alle hjelpesystemer jobbet tilnærmet maksimalt hele tiden.

På et mer representativt vinterføre, med ujevnt underlag og ulike grader av grep, har RAV4 avslørt noen tregheter i systemet når kreftene skal overføres fra spinnende hjul, til hjul med bedre feste.

Det nyutviklede firehjulsdriftssystemet til bZ4X imponerte oss under krevende tester i Barcelona, og alt tilsier at dette vil være bedre.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MODERNE:</span> Stor skjerm og lavt plassert ratt.
MODERNE: Stor skjerm og lavt plassert ratt.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TRAUST:</span> Robust og litt gammeldags.
TRAUST: Robust og litt gammeldags.

Design

Dette er naturligvis smak og behag. Bilene vi kjørte, var kamuflerte, og vi har egentlig bare stillbilder av den ferdige bilen å forholde oss til.

Så konklusjonen sparer vi til bilen beveger seg umaskert i norsk trafikk.

Men innvendig er det enkelt å sammenlikne. Og her vinner nykommeren.

Ideen med instrumentene over rattet liker vi godt. Det ser bra ut og erstatter behovet for head-up-display.

Den store 12-tommers skjermen i midten løfter inntrykket fra øvrige Toyotaer, og det er en moderne helhet og harmoni i linjene.