EN MESSE FOR BILEN: President Emmanuel Macron i passiar med Stellantis-sjef Carlos Tavares (med briller t.h.) og Peugeot-direktør Linda Jackson (med ryggen til).

Tilspisset i bilindustrien:

Vurderer å stanse bilproduksjon i Kina

En av verdens største bilprodusenter vurderer å stanse produksjonen i Kina, samtidig som sterkere kinesisk nærvær tilspisser konkurransebildet i Europa.

Publisert Sist oppdatert

PARIS (Motor): Frankrikes president Emmanuel Macron tok denne uka til orde for en støtteordning for europeisk bilindustri med samme innretning som USAs myndigheter innførte med gigantiske «Inflation Reduction Act» tidligere i år, et program som blant annet skal sikre støtte til innenlandsk, grønn industriproduksjon – som elektriske biler.

– Amerikanerne kjøper amerikansk og har samtidig en veldig aggressiv støttestrategi. Jeg er tilhenger av å velge europeisk – med en sterk støtte til bilindustrien. Det må komme på plass så snart som mulig, sier Macron.

Macron besøkte bilmessen i Paris mandag, en utstilling dominert av franske og kinesiske produsenter.

Og nettopp relasjonen mellom kinesisk og europeisk bilindustri har strammet seg til denne høsten – på ulike to måter, som begge setter Europas bilgiganter på prøve:

  • Den storpolitiske situasjonen gjør produksjon i Kina mer krevende for europeiske merker.
  • Kinesiske produsenter kaprer markedsandeler i Europa, særlig på elbilene som etterspørres i stadig større grad.

På rød løper

Stellantis-konsernet, med et drøyt dusin bilmerker i porteføljen, har det siste året stanset eller nedskalert aktivitetene for to av sine merker (Jeep og Opel) i Kina.

Konsernsjef Carlos Tavares varslet mandag at han vurderer det samme for to andre av de store europeiske merkene, Peugeot og Citroën. På et pressemøte i Paris sa Tavares at konsernet ikke lenger trenger sine fabrikker i Kina, hvis Stellantis fortsetter med samme strategi som nå.

– Jeg er slett ikke sikker på at disse fabrikkene er uunnværlige, sa Tavares.

Bloomberg News skriver onsdag at flere av vestlige storprodusentene, med Volkswagen-konsernet og General Motors i spissen, finner konkurransen i Kina stadig mer krevende.

Tavares har tatt til orde for at europeiske myndigheter innfører samme restriksjoner for kinesiske bilprodusenter i Europa – som europeiske produsenter møter i Kina.

– Kinesiske produsenter blir mottatt på en rød løper i Europa, slett ikke slik vi møtes av myndighetene i Kina, sier Tavares.

Friere i kø

Paris-utstillingen bare understreket poenget til Tavares:

Da kinesiske BYD presenterte sine fire nye modeller på utstillingen, benyttet Europa-sjef Michael Shu anledningen til å fortelle at selskapet kurtiseres av myndighetene i flere europeiske land, som ønsker seg etablering av BYD-fabrikker i Europa.

– Enkelte av landene er svært detaljerte i sine planer, og tilbyr hjelp til å skaffe arbeidskraft, fabrikkområder, energiforsyning og et helt økosystem av lokale underleverandører. Selv ikke i Kina ser vi slike sentrale investeringer i bilindustrien, sier Shu.

Flere europeiske produsenter har tatt bladet fra munnen under Paris-utstillingen.

– Det er opprørende, sier Laurens van den Acker, designdirektør i Renault-gruppen.

– Jeg heier på Europa, og ønsker at det er vi som har lederskapet. Men nå har kinesiske produsenter en fordel over oss, ikke minst fordi kinesiske myndigheter har satset tungt på elbiler i 15 år nå, sier han.

Kinesiske produsenter har en markedsandel på fem prosent av de elektriske bilene i Europa i årets åtte første måneder.

PS: President Macron brukte bilmessen til å varsle om endringer i den franske elbilstøtten.

– Ettersom vi ønsker å gjøre elbiler tilgjengelige for alle, øker vi miljøbonusen fra 6000 til 7000 euro (ca. 70.000 kroner) for halvparten av husholdningene, de med lavest inntekt, sier Macron.