IKKE HELT TETT: GMC Hummer EV er konstruert for røff kjøring, men er ikke så tett som reklamen lover.
IKKE HELT TETT: GMC Hummer EV er konstruert for røff kjøring, men er ikke så tett som reklamen lover.

Ny elbil må fikses:

Hummer tåler ikke vann

Alle nye eksemplarer av prestisjemodellen GMC Hummer EV må inn til kontroll. En ny test viser nemlig at bilen kan lekke inn vann.

Publisert

General Motors introduserte den elektriske versjonen av sin monster-SUV med en reklamekampanje med bilder der bilen bokstavelig talt fosset gjennom elvedrag. Den skal, ifølge reklamen, kunne kjøres på inntil 80 centimeters dyp uten å ta inn vann.

Men amerikanske trafikkmyndigheter NHTSA har etter kontroll konkludert med at bilen ikke er tett, og beordret GM til å fikse problemet, skriver Vi Bilägare.

Problemet skal være fare for vanninntak i et lite område der nedre del av frontruten møter A-stolpen på førersiden. Det er oppdaget gliper hvor vann kan trenge inn og dryppe ned på elektriske kontakter som styrer blant annet vindusheisen, sidespeil og dørlåsen.

NHTSA advarer også om at problemet kan føre til at bilalarmen aktiveres utilsiktet, og at tilfeldige feilmeldinger kan dukke opp i instrumentpanelet.

Hummer EV er en av mange elektriske pickuper som nå introdusert på det amerikanske markedet. I USA er pickup-modellene generelt svært populære.

Det er uklart om GMC Hummer EV kommer for salg i Norge.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KRAFTPLUGG:</span> Gode fem meter fra front til ende, 525 km rekkevidde og 0–100 på 3,3 sekunder. Innstegsprisen i USA er på vel 860.000 kroner.
KRAFTPLUGG: Gode fem meter fra front til ende, 525 km rekkevidde og 0–100 på 3,3 sekunder. Innstegsprisen i USA er på vel 860.000 kroner.