SJAKK MATT: Etter utbedringen er lakken mattet ned, og ripene nesten like synlige.

Fortvilet bileier advarer:

Slik ble lakken ødelagt av «vidunderklut» mot riper

Kluten skulle ifølge reklamen fjerne ripene. I stedet mattet den ned lakken, mens ripene er nesten like synlige. Det som trolig er falske profiler, skryter derimot av kluten.

Publisert Sist oppdatert

Irene Sørås i Oslo angrer på at hun kjøpte produktet hun så annonsert på Motor.no. Den fuktige vidunderkluten som med nanoteknologi skulle fjerne de irriterende parkeringsripene, gjorde det bare verre.

– Stripende forble, mens lakken ble mattet ned såpass at disse flekkene er langt mer skjemmende enn stripene. Jeg er rett og slett forbannet, sier Sørås.

Var sikker på at det skulle virke

På nettsider over hele verden har firmaet Nano Sparkle markedsført et kinesisk produsert produkt som skal fjerne riper i lakken.

– Det var to kluter i pakken som var litt fuktige. Jeg gjorde som beskrevet, og var så sikker på at det skulle virke at jeg tok bilder før jeg startet behandlingen. Men nei, sukker Oslo-kvinnen.

Hun så at flere tidligere kunder skal ha gitt produktet gode vurderinger. Da hennes bilinteresserte kjæreste også trodde det skulle virke, slo hun til, kjøpte klutene for 314 kroner, og begynte å gni de tre–fire stedene hvor hun hadde fått riper og skrammer.

– Først tenkte vi at nedmattingen etter hvert ville bli borte. Men det skjedde ikke.

Ripene på hennes seks år gamle Toyota Prius er fortsatt svært synlige.

Skamros fra påståtte kunder

I annonsene for kluten er det referanse til to tilsynelatende norske Instagram-profiler. De to påståtte kundene skryter uhemmet av kluten.

«Milde moses. Denne virket virkelig. Litt gnikking, og så fungerte det. Fantastisk», skriver den ene.

«Kluten virket i løpet av sekunder, fjernet ripene og fikk bilen til å se flunka ny ut igjen», skriver den andre.

Uttalelsene til de påståtte kundene står sammen med før- og etterbilder av bilene deres.

TILSYNELATENDE PERFEKT: Før og etter-bilder i markedsføringen.

Motor har gjennom to uker forsøkt å komme i kontakt med de påståtte menneskene bak profilene, uten å lykkes.

Instagram-profilene i annonsen har andre profilbilder enn de vi finner i søk. Når vi sender forespørsler, får vi ingen svar. Mye tyder på at profilene er falske.

– På generelt grunnlag kan vi si at det ikke er uvanlig med falske profiler, skriver journalist og faktasjekker Eva Akerbæk i en epost til Motor.

Hun jobber i Faktisk.no, som gransker påstander i markedsføring og i redaksjonelle artikler.

– Det er heller ikke uvanlig å stjele andres bilder på nettet, skriver hun.

SKRYT: Denne påståtte profilen synes produktet gjør bilen flunka ny igjen.

Advarer

Teknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF understreker at han hverken har prøvd produktet eller lest bruksanvisningen. Han har kun sett bildene til Irene Sørås.

– Det ser ut som om lakken er slipt og mattet ned. Dersom det kun er klarlakken som er slipt ned, kan det repareres med rubbing og polering. Hvis slipingen går dypere, må det lakkeres om, sier Nilsen.

Han anbefaler å være varsom før man kjøper og bruker slike produkter.

– Ofte fungerer ikke slikt. En del produkter lover mer enn de kan holde.

FØR UTBEDRING: På dette bildet fra før utbedringen er det mye lettere å se Irene Sørås i gjenskinnet, fordi lakken ikke er mattet eller slipt ned. Sammenlign med bildet lenger opp.

– Hvitt slør

Motor har spurt produsenten, som gjennom kundeservice svarer at voksing og polering etter bruk av kluten kan fjerne det de kaller et «hvitt slør».

– Kluten er gjennomsyret med mineraloljer og metallpulver som skal fjerne riss og riper, skriver kundeservice i en epost til Motor.

Motor har også spurt om de vil kompensere Sørås sine utgifter og arbeidet med å fjerne nedmattingen. Det vil de ikke, men de tilbyr henne å få tilbake 65 prosent av kjøpsprisen for klutene, det vil si 181 kroner.

Irene Sørås håper hun greier å få fjernet nedmattingen.

– Jeg har ikke forsøkt å polere. Hvis ikke det virker, må jeg forsøke å glemme dette en stund, spare litt penger og få utbedret det senere.

Motor har gjentatte ganger stengt annonsøren ute fra nettsiden, bare for å oppleve at annonsen senere dukker opp igjen med en ny avsender i Googles annonsesystem.

– Det er et problem som går igjen hos alle medier som har programmatiske annonser via Googles løsninger. Det gjøres et iherdig arbeid for å stenge svindelannonser ute. Vi verken kan eller vil teste alle produkter som det reklameres for før de får annonsere hos oss. Men både vi og annonsebyråene vi samarbeider med, kontrollerer annonser fortløpende. Når vi forstår at noen farer med ren bløff, så stenger vi dem ute umiddelbart, sier Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor.

ADVARER: NAF anbefaler å være varsom med å prøve slike produkter.