LYDLØS: Milano blir den første Alfa Romeo-modellen som summer og ikke brummer.

Går elektrisk:

Til slutt ble også Alfa Romeo elektrisk

Alfa Romeo har laget noen ikoniske bilmodeller, men elektriske har de aldri vært. Nå kommer deres første elbil.

Publisert Sist oppdatert

Som en av Stellantis-gruppens siste bilmerker, ikke minst når det stammer fra Europa, presenterer nå Alfa Romeo sin første elbil, Milano.

Milano skal komme i to effektutgaver, med 156 hk eller 240 hk, begge med en batteri på 54 kWt. I andre markeder vil den også komme med fossile versjoner. Begge de elektriske variantenene har tohjulstrekk.

Rekkevidden blir inntil 410 kilometer.  

Alfa Romeo sier i pressemeldingen at Milan Veloce, topputgaven med 204 hestekrefter, «er selve symbolet på Alfa Romeos sportslighet», hvilket er å legge lista høyt når man snakker om historien til Alfa Romeo.

Veloce-modellen har mekanisk selvlåsende differensial, det som skal være den mest direkte styringingen i sin klasse, krengningsstabilisatorer foran og bak, sportsunderstell og 20-tommers felger.

Selskapet sier målet er at Milano skal være den «mest sporty og spennende bilen i kompaktklassen».

KOMPAKT: Milano er en ganske liten bil, litt over fire meter lang.

Bilen er  417 centimeter lang, 1,78 centimeter bred og 150 centimeter høy. Ladefarten er på 100 kilowatt. Bremseskivene foran har en diameter på 380 millimeter.  Bagasjerommet rommer 400 liter.

Milano kommer i tre utstyrsnivåer:

  • Techno, har nivå 2 autonom kjøring, håndfri elektrisk bakluke, LED Matrix-lys og tilkoblet navigasjon med virtuell assistent.
  • Premium, har interiør i vinyl-stoffblanding, elektrisk betjent førersete med massasjefunksjon, interiørbelysning og aluminiumspedaler og -sparkeplate.
  • Sport, har Alcantara-trekk og det Alfa Romeo kaller «sporty eksteriør­egenskaper».

Milano deler plattform med andre biler Stellantis-konsernet som Citroën C4, Fiat 600, Jeep Avenger og Peugeot 2008. 

Den norske importøren har foreløpig ikke en konkret dato for når Milano kommer i norske butikker, men sier det blir etter sommeren. Prisen er heller ikke klar.

Alfa Romeo har i dag tre modeller tilgjengelig, fossilbilene Tonale, Giulia og Stelvio. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at det er levert én ny Alfa Romeo i 2024.

IKKE SÅ DIGITAL: Interiøret er mindre digitalt enn hva man er vant til i nye elbiler.
DESIGN: Alfa Romeo Milan har designdetaljer som skal skille den fra alle de andre bilene i sin størrelse, og fra en rekke andre biler bygget på samme plattform fra Stellantis-konsernet.