NORSKTOPPEN: En Tesla Model Y på vei de siste metrene av samlebåndet på Tesla-fabrikken i Tyskland.

Elbilandelen i Skandinavia:

Svenskene sakker etter

Danskene kjøper stadig oftere en elbil, mens andelen elektrisk faller i Sverige. I Norge er ni av 10 nye biler elektriske.

Publisert

Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og DBI IT (Bilstatistik.dk/.se) over det skandinaviske nybilsalget i februar.

Sist måned var 44,3 av alle nye personbiler i Danmark elektriske – en vekst fra 16,1 og 27,8 prosent i samme måned de to foregående årene.

I Sverige er trenden omvendt, etter at myndighetene fjernet insentivordninger som ga elbilene pris- og bruksfordeler. Fra en andel på 33,9 prosent i februar 2023, falt det til 27,9 prosent i februar i år.

Tydelig effekt

– Utviklingen i Sverige er et tydelig tegn på at når incentiver for kjøp av elbiler fjernes, så faller interessen for og prioriteringen av elbilkjøp. Sverige avskaffet elbil-incentivene i 2022. Effekten av det ble tydelig i 2023, og fortsetter videre i 2024, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen i en pressemelding.

Tesla Model Y var mest solgte modell i både Norge og Danmark, mens Volvo XC60 toppet i Sverige foran samme Model Y. 

Tre av de fire mest solgte modellene i Sverige var Volvoer.

Lavt salg

Nybilsalget er lavt for tiden i alle de tre skandinaviske landene, men særlig i Norge.

Antallet førstegangsregistrerte nye personbiler endte på snaut 7400, på samme nivå som februar 2023. Det er et svært lavt tall for måneden, sammenlignet med tidligere år.

– Antall nybilregistreringer i februar som enkeltmåned har ikke vært så lavt siden finanskrisen i 2009, sier Solberg Thorsen.