
Dekkenes ABC:
Hva betyr egentlig symbolene på dekket?
Et bildekk er alltid påført masse tall og bokstaver. Men hva betyr de? Her er det du trenger å vite.
DETTE ER SAKEN: Her er forklaringer og ordliste med de begrepene du kan støte på når du kjøper nye dekk.
Hva står det egentlig på dekket? Det er mye informasjon, noe er riktignok bare design-grep fra produsenten, men det meste er lovkrav fra myndigheter i Europa (gjennom ECE-reglementet/EES-direktiv) og USA (DOT, Department of Transportation).
Sjekk Motors dekktester:
-
Motors store test av sommerdekk 2022:
Dekk med lav rullemotstand kan være direkte trafikkfarlige
-
Motors store test av vinterdekk 2021:
Nykommer setter ny standard i vinterdekktesten
-
Sommerdekktesten 2021:
Budsjettbombe med historisk dekktest-seier
-
Vinterdekktesten 2020:
Dette er de beste vinterdekkene
-
Sommerdekktesten 2020 (SUV):
Overraskende store forskjeller blant SUV-dekkene
-
Vinterdekktesten 2019:
Derfor knuser vinnerdekkene all motstand
Det viktigste, for eksempel på et dekk med dimensjonen 205/55 R16, er dette:
205 = dekkets bredde i millimeter.
55 = dekkets profilhøyde i prosent av dekkets bredde.
R = typebetegnelse, R står for radialdekk.
16 = dekkets indre diameter i tommer. Dette viser hvilken felgstørrelse, i diameter, som passer til dekket.
92 = belastningsindeks. Man bør ikke kjøpe med lavere indeks enn det som er angitt i bilens instruksjonsbok. Høyere indeks er ikke noe problem.
T = hastighetskode, angir dekkets maks hastighet som ikke bør være lavere enn bilens topphastighet. Unntatt er vinterdekk som ofte har lavere hastighetsklassifisering. Høyere hastighet er ikke noe problem.
XL = Extra Load, viser at dekket er ekstra forsterket med høyere belastningskapasitet.
Se siste nytt fra Motor:
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
Hastighetskodene:
Q = 160 km/t
R = 170 km/t
S = 180 km/t
T = 190 km/t
H = 210 km/t
V = 240 km/t
W = 270 km/t
Y = 300 km/t
ZR = over 240 km/t
ZR + Y = over 300 km/t
E-nummermerking = dekket er godkjent i Europa.
DOT-merking = dekket er godkjent både i Europa og USA.
3719 = produsert i uke 37, år 2019. Produksjonsdatoen er de fire siste sifrene i DOT-merkingen.
Kombinasjonen av bokstaver og sifre mellom DOT og produksjonsdatoen er dekkets serienummer og viser i hvilken fabrikk det er produsert.

Informasjon om slangen:
«Tubeless» sies om alle slangeløse dekk (som er de fleste), eller det er type slange hvis dette finnes.
Monteringsanvisning:
De fleste dekk har enten bestemt rulleretning eller en spesifikk inn- og utside. Det er viktig å følge monteringsanvisningene for at dekket skal prestere som planlagt.
Amerikanske dekkmerkinger:
Mange dekk har den amerikanske kvalitetsgraderingen trykket på dekket. Europeiske sitter derimot på en klistrelapp som følger dekket ved levering.
Treadwear = slitasjeverdi. Har en indeks basert på et måleresultat utført på en spesifik vei i Texas opp mot et referansedekk. Indeks 400 gir dobbelt så mange mil som 200.
Traction = en markering som viser grep på vått underlag. Dekket bremses med låste hjul på våt asfalt og våt betong. Graderes mellom A og C, der AA er aller best.
Temperature = motstand mot varmeoppbygging. Dekket belastes mot en rullende trummel. Graderes fra A til C (184-137 km/h), der A er aller best.

Stille dekk:
Noen dekk har en skumfilt innvendig som demper vibrasjoner og lydbølger inne i dekket. Produsentene har litt ulike begrep på dette, men disse er de vanligste:
Bridgestone – B-Silent
Continental – ContiSilent
Dunlop – Noice Shield
Goodyear – SoundComfort
Hankook – SoundAbsorber
Michelin – Acustic Technology
Pirelli – PNCS
Les Motors biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Enkelte av bilprodusentene har helt spesielle ønsker om dekkenes spesifikasjoner. Dekkene får da en merking som viser at dekkets egenskaper skal møte bilprodusentens krav – ofte lavere rullemotstand og bedre komfort, men kanskje dårligere slitestyrke og lavere våtgrep.
Her er noen eksempler på hvordan bilprodusentene merker «sine» dekk:
Audi – A0
BMW – *
Mercedes – MO
Porsche – N, fulgt av et siffer (N = Nürburgring)
Volvo – VOL
Tesla – TO
Andre merkinger:
3PMSF – «3 peak mountain snow flake» eller «fjelltopp/snøfnugg» på norsk. Et nytt symbol fra 1. juli 2019 for vinterdekkmerking som viser at dekket er godkjent for vinterbruk og har klart en standardisert bremsetest på snø.
M & S = «Mud and Snow» er den tidligere vinterdekksmerkingen. Det er vurdert av produsenten, uten ekstern kontroll.
RFT – Run Flat Tires = punkteringsfrie dekk. Har en forsterket, selvbærende dekkside som gjør at man kan kjøre en begrenset strekning i lavere hastigheter selv uten luft i dekket.
Seal … – selvtettende dekk kan være et alternativ til punkteringsfrie dekk. En fyllmasse inne i dekket fyller hyllet hvis en spiss gjenstand stikker hull. Produsentene har ulike navn for denne teknologien: Seal Inside/SealGuard/ContiSeal/SelfSeal/SealTech/B-Seal er noen eksempel.
Den europeiske dekkmerkingen vises på en klistrelapp som skal sitte på alle nye dekk ved kjøp. Dekket rangeres med bokstaver fra A til G, der A er best, i tre kategorier:
Merkingen har terskeleffekter, et dekk kan ha en «svak» A, på grensen til B, et annet kan ha en «sterk» B, nær grenseverdien til A. Piggdekk er unntatt fra denne dekkmerkingen.
Drivstoff og forbruk:
Rullemotstand i laboratorium der det ruller rett frem. Dekket graderes fra A til G, selv om D ikke brukes på personbiler. Tommelfingerregel: Det skiller ca. 0,1 liter/100 km mellom hver bokstav, for elbiler ca 15 km rekkevidde.
Våtgrep:
Bremseprøve på våt asfalt i 80 km/t. Stoppstrekningen graderes fra A til F, mens D (og G) ikke anvendes på personbiler. Forskjellene på grenseverdiene er slik: A til B er +3 meter, B til C er +4 meter, C til E er +5 meter og E til F er +6 meter.
Støy:
Lydnivå for en forbipasserende med motoren avstengt i 80 km/t. Det sier ingen ting om veistøyen inne i bilen. Merkingen angis i dB og et symbol med tre lydbølger. To svarte lydbølger tilsvarer den europeiske grenseverdien fra 2016. Én svart lydbølge betyr minst 3 dB under grenseverdien. Tre svarte lydbølger betyr at den bare klarer den eldre grenseverdien fra 2001.
