I LAVESTE LAGET: Ødelagt luftfjæring på Tesla Model X.

Luftfjæring-trøbbel

Teslaen falt ned: – Dette er en svakhet

Dempingen foran gikk i stykker på Teslaen til Jan-Tore Dannemark. Tesla Norge mener det er slitasjefeil. Forbrukerklageutvalget mener det er en produksjonssvakhet.

Publisert
TESLA-EIER: Jan-Tore Dannemark.

Eiere av mange Tesla Model X fra 2016 og 2017 har opplevd at luftfjæringen plutselig ikke virker lenger. Jan-Tore Dannemark fra Drøbak måtte kjøre Teslaen sin fra hytta i Trysil og hjem uten demping.

Det var en helt grusom biltur, for å si det mildt, sa Dannemark til Motor etter opplevelsen for et par år siden.

Han måtte selv betale reparasjonen på 17.500 kroner.

I ettertid klaget Dannemark til forbrukermyndighetene. Nå har Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bruktbilhandel, avsagt vedtak.

– Svakhet

Forbrukerklageutvalget konkluderer med at Tesla skal refundere reparasjonsutgiften. I tillegg må Tesla betale forsinkelsesrenter.

– Utvalget finnet det sannsynliggjort at feilen har oppstått som følge av produksjonssvakhet, skriver utvalget i sitt vedtak.

Dannemark fikk bistand fra NAF i klagen sin. NAF mener luftfjæringen kan forventes å vare i inntil 150–200.000 kilometer. Bilen til Dannemark hadde gått 116.000 kilometer da luftfjæringen ble ødelagt.

– Jeg er veldig fornøyd over vedtaket, sier Jan-Tore Dannemark til Motor.

Tesla anker

Vedtak i Forbrukerklageutvalget har samme funksjon som en dom i rettssystemet. Men vedtakene kan sendes til tingretten for behandling der.

Motor har spurt Tesla, men ikke fått svar på om de tar konflikten til tingretten. Tesla har imidlertid meddelt Dannemark at de gjør det.

Når han sender epost til Tesla, og opplyser om sitt kontonummer for utbetaling av pengene som Tesla er dømt til å betale til ham, svarer Tesla:

– Til orientering er Tesla uenig i vedtaket. Vi vil på bakgrunn av dette be om overprøving av vedtaket i tingretten.

Tesla har tidligere uttalt til Motor at de anser problemer med luftfjæringen som slitasje, og at det ikke er noe galt med bilen.

Løst

I et brev til forbrukermyndighetene gjentar Tesla dette.

Tesla mener luftfjæringskompressoren er å anse som en slitedel. Delene er bevegelige eller mekaniske og er direkte påvirket av bilens bruk. Årsaken til feilen er ikke unormal slitasje eller produksjonsfeil.

– Basert på bilens alder og kilometerstand regnes feil som dette som normal slitasje, konkluderer Tesla i brevet.

NAF opplyser til Motor at luftfjæringen ser ut til å ha blitt bedre på nyere modeller av Tesla Model X og Tesla Model S, som også hadde samme type problemer.

– Luftfjæringen var et problem på årsmodeller fra 2014 og opp til 2018, samt på noen 2019-modeller, forteller teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.