Euro NCAP krasjtester nye bilmodeller for å vurdere hvor sikre de er. I fjor var antallet biler som ble testet svært mye lavere enn året før – 18 mot 73 bilmodeller i 2022.
En talsmann for Euro NCAP sier til Autocar at de mener forklaringen på nedgangen er åpenbar:
– Produsentene var ivrige på å få bilmodellene deres testet i 2022, slik at de klarte kravene før testrutinene ble forandret i 2023, med introduksjonen av nye og mer utfordrende testscenarioer.
Forandringene i testrutinene blir kommunisert lenge i forveien og Autocar skriver det er helt tydelig at bilprodusentene tar hensyn til dette i timingen når de skal lansere nye modeller. Dermed blir det store antall året før testene får nye elementer, og langt færre det året de innføres.
På bakgrunn av dette var det ingen overraskelse for Euro NCAP at tallene i fjor var så lave.
– Det er ikke uvanlig at produsentene trenger litt tid til å forstå hvilke krav som må til for å oppnå fem stjerner. Vi har sett slike avvik i testvolum flere ganger det siste tiåret.