
Bilforhandler krevde gebyr:
Erlend angret på kjøpet, fikk regning på 53.000 kr
Tre dager etter handelen angret bilkunden seg. Da fikk han en kjemperegning fra bilforhandleren.
Erlend Sødal i Stavanger underskrev en lørdag i mars i fjor en avtale om å kjøpe en to år gammel brukt Volvo XC60 hos Bilpaviljongen Hellestø på Sola.
Påfølgende tirsdag – to virkedager senere og før han fikk bilen – ombestemte han seg.
– Da jeg kom hjem og fikk tenkt meg om, angret jeg meg rett og slett. Men jeg var innstilt på å betale kompensasjon. Jeg ombestemte meg jo.
Han trodde bilforhandleren og han raskt skulle komme til enighet. Men det skjedde ikke.
Først fikk Sødal beskjed om å betale et gebyr på hele 80.000 kroner, 12 prosent av avtalt kjøpesum.
Deretter ble det nedjustert til 10 prosent (67.000 kroner), før det til slutt ble endret til åtte prosent (53.000 kroner).
Medhold i tingretten
Bilforhandleren begrunnet kravet med at gebyr er standardbetingelse i bilhandelen, og at kunden skal ha blitt skriftlig informert om dette.
Erlend Sødal mener han ikke fikk skriftlig informasjon om gebyret og nektet å betale så mye penger.
– Jeg tilbød dem på et tidspunkt 25.000 kroner. Men de kjørte tøft på. De var bastante på kontraktsretten sin.
Da Sødal ikke betalte 53.000 kroner, gikk bilforhandleren og deres inkassoselskap til forliksrådet, hvor de fikk medhold. Deretter saksøkte kunden bilforhandleren.
Nå har han vunnet frem i tingretten. Sødal slipper å betale gebyr.
Stor forhandler
Tingretten peker på at bilforhandleren ikke har greid å bevise sine påstander om at kunden ble skriftlig informert. Tingretten viser også til at bilforhandleren rotet med flere forskjellige prosentsatser på gebyret.
Bilpaviljongen Hellestø er en stor bilforhandler på Jæren og omsetter årlig for over en halv milliard kroner. De er nybilforhandler for flere merker.
Har du lest disse sakene?
-
Økning i antall trafikkdrepte:
Slakter Erna Solbergs løsning for å få ned ulykkene
-
Se forskjellene:
Derfor skal du betale ned billånet raskt
-
Se forskjellene:
Så dyrt er bilkjøp uten egenkapital
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
Tingretten peker også på at bilforhandleren ikke har dokumentert et økonomisk tap ved at bruktbilen ble avbestilt to virkedager etter kontraktsinngåelse.
Mener mange slurver
NAF er svært fornøyd med dommen.
Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, sier at NAF ganske ofte opplever at bilforhandlere slurver, og ikke skriftlig informerer om at det er et gebyr dersom bilkjøperen angrer seg.
– Når det ikke er avtalt et bestemt avbestillingsgebyr, kan selgeren kreve sitt konkrete tap dekket. Det må dokumenteres, men det har ikke Bilpaviljongen Hellestø gjort i denne saken, sier Svennungsen.
Svarer ikke
Sødal er glad for at han vant.
– Jeg syns kravene fra bilforhandleren var urimelige.
Motor har spurt Bilpaviljongen Hellestø om hva de synes om dommen. De har ikke besvart Motors henvendelser.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen