FRA 210.000 SOM NY: Nissan Leaf kommer med attraktiv innstegspris og har senket prisene på øvrige versjoner.
Foto: KNUT MOBERG
Ny Leaf nesten 70.000 rimeligere:
Nissan dumper prisen på Norges favoritt-elbil
I vinter fikk Nissan Leaf viktige oppgraderinger. Nå går den kraftig ned i pris. Norges desidert mest solgte elbil starter nå like i overkant av 200.000 kroner.
Prisendringene hos Nissan trådte i kraft torsdag, i følge ny data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Mens Leaf inntil nylig startet på 287.200 kroner for versjonen med batteripakke på 40 kWt og utstyrsnivå Acenta, kommer det nå en ny versjon på Nissans prislister, som koster fra 210.000 kroner.
Den nye innstegsmodellen har samme batteripakke, men utstyrsnivå Visia, som er reintrodusert for anledningen. Det betyr en mer sparsomt utrustet versjon for dem som er hovedsakelig fokusert på pris, men samtidig ønsker en ny bil med full nybilgaranti og de samme ytelsene.
Også den tidligere grunnmodellen går ned i pris, og blir 30.000 kroner rimeligere. Denne koster nå fra 257.200 kroner.
Grunnmodellen med den store batteripakken på 62 kWt går ned i pris, også den med 30.000 kroner.
Den nye Leaf-prislisten:
Modell
|
Ny pris
|
Gammel pris
|
Nissan Leaf 40kWh Visia | 210 000 kr | |
Nissan Leaf 40kWh Acenta | 257 200 kr | 287 200 kr |
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta | 274 500 kr | 304 500 kr |
Nissan Leaf 40kWh Tekna | 299 000 kr | 321 000 kr |
Nissan Leaf 62kWh e+ Accenta | 310 970 kr | 340 970 kr |
Nissan Leaf 62kWh e+ N-Connecta | 326 800 kr | 356 800 kr |
Nissan Leaf 62kWh e+ Tekna | 358 500 kr | 388 500 kr |
Alle priser er før frakt- og leveringsomkostninger.
Prisnedganger kommer mens Leaf fortsatt ligger godt an på salgsstatistikken, over ti år etter at første generasjon ble lansert. Så langt i år ligger den på en femte plass på registreringsstatistikken over elbiler, foran mange mye nyere modeller.
Selger fortsatt godt
Da bilen ble oppgradert i februar spurte vi informasjonssjef Knut Arne Marcussen hos Nissan Norge hva det er som gjør at bilen har holdt seg så populær her i landet:
– To viktige faktorer går i vår favør: Den ene: Det er ingen eller kort ventetid på Leaf. Den andre: Det er en bil det er lett å leve med i hverdagen og er kjent for å ha få problemer, sier Marcussen.
Ifølge OFV AS er det siden starten i 2011 registrert i alt over 68.000 Nissan Leaf i Norge.