FOSSER FREM: Den kinesiske mellomstore SUV-en Nio ES6 bidro til ny salgsrekord for produsenten i annet kvartal i år og til at elbilsalget skyter i været i Kina.Foto: NIO
Elbilvekst på 170 prosent siste år:
Nå eksploderer elbil-salget i verdens største bil-land
Mai 2021 blir husket som måneden da elbil-salget forlot utskytningsrampen, mener en ledende ekspert på de asiatiske bilmarkedene.
Analytikeren Michael J. Dunne driver nettsiden ZoZo Go, som spesialiserer seg på bilrelatert informasjon og analyser fra Asia. Det er han som hevder elbilsalget i Kina nå har passert «escape velocity», altså hastigheten som skal til for å rive seg løs fra tyngdekraften og ta av.
Det ble registrert 218.000 av dem bare i mai, og det er opp 160 prosent fra mai i fjor, som allerede var en ganske solid måned.
Trenden er den samme i juni.
I løpet av årets seks første måneder ble det solgt over en million elektrifiserte bilder i Kina, verdens suverent største bilmarked.
Nysgjerrigheten etter nye, attraktive produkter i kombinasjon med stadig mer konkurransedyktige priser, fremholdes som to helt sentrale forklaringer. I tillegg oppdager mange også at en elbil er billigere å eie enn en fossilbil.
I Kina defineres de elektrifiserte bilene som «ny energi-biler» (new energy vehicles, NEV), som inkluderer elbiler, ladehybrider og hydrogenbiler. Men det selges langt flere helelektriske biler enn ladbare hybrider, og svært få hydrogenbiler.
Økningen har fortsatt inn i sommeren til tross for at bilmarkedet generelt stagnerte på grunn av flaskehalser i forsyningskjedene, som mangelen på elektroniske komponenter.
Dunne anslår at etterspørselen etter NEV-biler vil dobles i Kina i år og med salgstallene slik de har vært siden begynnelsen av året, ligger Kina an til å selge over 2,6 millioner elbiler og ladbare hybrider i 2021.
De kan dermed overta tittelen fra Europa som verdensleder på ladbare biler. Til sammenligning anslås det at det vil selges under 600.000 slike biler i USA i år.
Annonse
VW sliter med ID.4
Ikke alle har salgstall som vokser til himmels. Volkswagen må konstatere at deres elektriske ID.4, ifølge nyhetsbyrået Reuters, ikke ser ut til å ha fått særlig salgssuksess så langt.
Merkene som driver veksten er enten de som lager små, billige elbiler for bruk i urbane strøk, eller de som selger større sedaner og SUV-er med avansert teknologiinnhold, som Tesla og ferske kinesiske produsenter som Xpeng og Nio.
Tesla har definitivt gjort et gjennombrudd i Kina, og ligger an til å selge en kvart million elbiler der i år - etter å ha fått avsetning for over 100.000 biler, hovedsakelig Model 3 og Model Y, i årets fem første måneder.
Tesla er bare slått i det kinesiske markedet av en produsent av grisebillige, små bybiler: Wuling EV.
Den lille fireseteren, som nylig ble vist i en søt kabrioletversjon, og som har en startpris på under 40.000 kroner, produseres i samarbeid mellom Wuling, bilgiganten SAIC (som også produserer blant annet MG og Maxus samt kinesiske VW) og General Motors.
Den kommer i to versjoner, med en batteripakke på 9,3 kWt (rekkevidde 120 km) eller 13,9 kWt (rekkevidde 170 km).
Biler på ny energi i Kina: Bestselgerne
#
Merke
Registreringer
1
Wuling EV
128.796
2
Tesla
102.887
3
BYD
91.657
4
Nio
33.873
5
Great Wall Ora
27.786
6
Xpeng
24.173
7
GAC Aion
23.212
8
Li Auto
22.441
9
Chery
20.097
I løpet av året vil tre av merkene på listen være i salg i Norge, utenom Tesla: Xpeng, Nio og BYD.