
Motors rekkeviddetest vinter 2020:
Så mye kortere går elbilene i vinterkulda
Elbilmarkedets 20 mest solgte modeller gikk mellom 9 og 29 prosent kortere enn produsentenes anslag i vår store vintertest. Både på rekkevidde og lading er det store avvik mellom løfter og realiteter, viser vår undersøkelse.
Testens mest åpenbare konklusjon er at de oppgitte rekkevidde-tallene er størrelser du i beste fall skal ta som en indikasjon.
Den såkalte WLTP-syklusen gir et rammeverk for hvordan nye biler nå testes på forbruk og rekkevidde på europeiske sommerveier, men omregnet til en norsk hverdag er det en drøss andre faktorer som påvirker den faktiske kapasiteten.
Kjøremønster, forhåndsvarming, dekkdimensjon, temperatur, vind, føreforhold og topografi er noen av disse faktorene som understreker det åpenbare: Det finnes ikke én sannhet for rekkevidde.
VINTER 2020 (vær: Skiftende, noe sludd, 3 grader ved start, falt til -6 ved stopp for siste bil)
Bilmodell | WLTP-rekkevidde (oppgitt) | Rekkevidde (målt) | Avvik i prosent | Forbruk (oppgitt) kWt/ 100km | Forbruk (målt) kWt/ 100km | Utstyrsnivå | Dekk |
Tesla Model S | 610 km | 469 km | −26,26 | 19,0 | 20,0 | Long Range | 245/45 R19 |
Tesla Model 3 | 560 km | 404 km | −27,79 | 18,0 | 18,5 | Long Range Dual Motor | 235/45 ZR18 |
Tesla Model X | 507 km | 419 km | −17,24 | 22,6 | 21,7 | Long Range | 255/45 R20 |
Jaguar I-Pace | 470 km | 333 km | −23,44 | 21,2 | 23,4 | 400 PS Auto | 235/65 R18 |
Kia e-Niro | 455 km | 360 km | −20,81 | 15,9 | 17,2 | First Edition | 215/55 R17 |
Kia e-Soul | 452 km | 352 km | −22,12 | 15,7 | 18,1 | Exclusive | 215/55 R17 |
Hyundai Kona | 449 km | 404 km | −9,91 | 15,4 | 15,5 | Premium | 215/55 R17 |
Opel Ampera-e | 423 km | 296 km | −29,81 | 16,5 | 20,0 | Premium | 215/50 R17 |
Mercedes-Benz EQC | 417 km | 307 km | −24,01 | 22,3 | 25,4 | AMG-Line | 235/50 R 20 og 255/45 R20 (bak) |
Audi e-tron Quattro 55 | 415 km | 341 km | −11,42 | 24,3 | 24,4 | Advanced Business | N/A |
Renault Zoe | 395 km | 313 km | −16,76 | 17,2 | 16,1 | R135 Edition One | 195/55 R16 |
Nissan Leaf 62 kWt | 385 km | 298 km | −22,42 | 18,0 | N/A | E+Tekna | 215/50 R17 |
Audi e-tron Quattro 50 | 332 km | 259 km | −13,38 | 23,9 | N/A | Advanced Sport | N/A |
Hyundai Ioniq | 311 km | 269 km | −10,19 | 13,8 | 13,1 | Premium | 205/60 R16 |
BMW i3 | 310 km | 245 km | −20,71 | 13,1 | 15,6 | 120 Ah Fully Charged | 155/70 R19 |
Nissan Leaf 40 kWt | 270 km | 208 km | −22,63 | 20,6 | 16,5 | Tekna | 205/55 R16 |
VW e-Golf | 222 km | 198 km | −10,77 | 15,9 | 14,9 | Exclusive | R16 |
VW e-Up! | 251 km | 226 km | −9,96 | 16,0 | 13,0 | Entry | R14 |
Seat Mii Electric | 260 km | 226 km | −12,17 | 16,0 | 13,2 | Launch Edition | R14 |
Skoda Citigo-e iV | 260 km | 220 km | −14,73 | 16,0 | 13,6 | Style | R16 |
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.
Da vi testet ni biler i en tilsvarende test i juni, gikk flere biler lengre enn lovet. Det gjorde ingen i vintertesten.
Nå var det et gjennomsnittlig negativt avvik på 18,47 prosent, i et spenn fra 9,91 til 29,81 prosent.
Avdekker tallene en svakhet ved bilene?
Det finnes det ikke grunnlag for å hevde.
Akkurat som full tank på en dieselbil vil ta deg et ulikt antall kilometer fra gang til gang avhengig av hvor og hvordan du kjører, gjelder det samme i enda større grad for elbiler.
Med erfaring og kompetanse vil du kjøre mer energieffektivt etter hvert.
Og i varmt vær vil de fleste elbiler levere WLTP-rekkevidde på en flat rute. Problemet er at ingen ruter er like. På norske veier går ferden som oftest ikke på flat vei eller i varmt vær.
I tillegg er hele ladeproblematikken en dimensjon som gjør ulikhetene flere og større.
Kan du gjøre all lading hjemme om natten når strømmen er på sitt billigste, er elbil nesten gratis. Gjør du alt på hurtigladestasjoner kan du nærme deg energikostnader som på en dieselbil.
Du kan klikke her for å komme til ladetesten med detaljer om tid og ladeeffekt på hver enkelt bil.
Klikk på bildene for å lese detaljene om hver enkelt bil
Slik gjorde vi testen
Hva er da en test verdt?
Vi kjørte 20 biler samtidig, under samme værforhold, i samme fart, på samme rute, til de var fullstendig tomme for strøm. Kjører du din bil samme rute i morgen, vil den ganske sikkert ikke gå akkurat like langt.
Men testen gir en pekepinn på styrkeforholdet mellom bilene, og indikerer hvem som avviker mest fra WLTP når forholdene blir norskere.
Vi startet i sentrum av Oslo i to varmegrader, uten forvarmet batteri etter en natt i parkeringshus hvor det målte 11 grader. Deretter falt temperaturen suksessivt på riksvei 4 nordover mot Lygna og Gjøvik, senere på E6 forbi Lillehammer, Dombås og Hjerkinn, til det målte minus seks der «vinnerbilen», en Tesla Model S, stanset på vei sørover igjen mot Ringebufjellet. Deler av turen gikk i sludd, mens de siste bilene gikk fra Hjerkinn på en vei som tidvis var dårlig brøytet.
Her kan du lese mer om hvordan bilene gjorde det i ladetesten – og se oversikten over rekkeviddemålingene.
