
Prototypen SUV :e vises i Shanghai:
Honda kommer med elektrisk SUV
Lille Honda e er sjarmerende og morsom, men ikke den mest praktiske av elbiler. Hondas neste elbil skilter med høyere nytteverdi.
Honda har vist frem sin første batterielektriske SUV under bilutstillingen i Shanghai. Den kommer i salg i Kina våren 2022, men detaljer om andre markeder er ikke offentliggjort.
Dette betyr at Honda, som i likhet med Toyota har ventet i det lengste med å satse på elbil, begynner å få fart på elektrifiseringen for alvor:
Den japanske produsenten annonserte på Auto Shanghai at de planlegger ti helelektriske modeller i løpet av de neste fem årene. Det er i det minste antallet de lover skal lansere på det kinesiske markedet.
I denne omgang er det altså elbil nummer to etter den snertne, lille Honda e, som annonseres.
Flere elbil-nyheter:
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
-
En av tre kjører mindre:
Høye drivstoffpriser forsterker elbil-forskjeller
-
Ford med ny teknologi:
Nå testes helautomatisk elbil-lading
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord




Nær produksjonsklar
Navnet, Honda SUV e: prototype, forteller at denne bilen er ganske nær opp til den kommende produksjonsversjonen av kjøretøyet; det japanske selskapet hadde allerede vist en konseptstudie i september 2020 under navnet «e: concept».
Mens konseptbilen, høyst uvanlig for en SUV av denne størrelsen, fremdeles var en tredørs modell, har prototypen som forventet fem dører.

I tillegg er panseret, som tidligere var iøynefallende langt, nå noe kortere. Også den bakre utformingen ser mye mer konvensjonell ut enn 2020-studien.
Her følger Honda for øvrig trenden med en sammenhengende lysstripe bak -eller mer nøyaktig: To lysstriper.
Det tredje bremselyset er nemlig integrert i takkantspoileren og strekker seg også over hele kjøretøyets bredde.
Sultefôrer på data
Bilens ladeport er ikke synlig og er sannsynligvis gjemt bak den opplyste Honda-logoen.
De tekniske detaljene er ennå ikke blitt kjent. Honda nøyer seg med å love en overflod av kjøreglede. Prototypen har tredje generasjon av infotainment-systemet «Honda Connect» som skal kunne holdes oppdatert med trådløse Over-the-air (OTA)-oppdateringer.
I tillegg til e-SUV-en presenterer Honda også en ladbar hybrid-SUV ved navn Breeze PHEV i Shanghai. I likhet med hybridene CR-V hybrid og Jazz hybrid kjøres den i hovedsak med el-drift, men får altså en større batteripakke og kan lades. Breeze PHEV skal lanseres (i Kina) i andre halvår.
