
Elbil tok fyr nær husveggen:
Tesla-eier mistet bilen: «Ta feilmeldinger på alvor!»
Eieren av en Tesla Model X 2019 som brant opp i forrige uke, forteller om dramatiske øyeblikk – og oppfordrer andre bileiere til å ta varsel om feilmeldinger på alvor.
Tesla-eieren bekrefter at bilen ikke sto til lading da den begynte å brenne.
Motor har skrevet at det har vært uvanlig mange elbil-branner i sommer. Det er relativt sett færre branner i elbiler enn i bensin- og dieselbiler sett i forhold til bestanden, men når det tar fyr i batteripakkene, fremstår det som uhyre dramatisk.
For det første kan batteriene, på grunn av den interne varmgangen, antenne igjen i flere dager etter at ilden tilsynelatende er slukket.
For det andre inneholder røyken fra litiumion-batteriene svært giftige kjemiske substanser som flussyre, som er farlige å puste inn.
Det var en slik brann som skjedde i Vormedal utenfor Haugesund i forrige uke, da en Tesla Model X, som sto parkert nær naboveggen, begynte å brenne.
Fått med deg disse sakene?
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
Ingen antydning
Tesla-eieren, en småbarnsfar som ikke ønsker å stå frem med navn, forteller at han fredag formiddag hadde sett at det dukket opp feilmeldinger på skjermen i bilen. Ingen av dem ga noen antydning om at det var fare for brann i batteriet.
Siden familien hadde planlagt å dra på bilferie mandag morgen, kjørte bileieren likevel til sin Tesla-forhandler og viste bildet av feilmeldingene, som i mellomtiden var blitt borte igjen.

Feilmeldinger
«Hos Tesla viste de bilde av feilmeldingene til en tekniker, for så å gi meg beskjed om at de ikke hadde tid til å se på bilen før mandag. Videre sa de at ettersom feilmeldingene hadde gått bort skulle det gå bra å kjøre bilen så lenge de ikke dukket opp igjen. Det var forskjellige feilmeldinger, men selvfølgelig antydet ingen av meldingene at bilen skulle begynne å brenne 16 timer senere», skriver bileieren i en e-post til Motor.
Han forteller at bilen ble parkert utenfor, inntil carporten til naboen og deretter ikke var i bruk, men at de var ute i bilen ved flere anledninger og startet opp for å se til at ikke feilmeldingene var tilbake, da de ikke ønsket å kjøre på biltur hvis de skulle dukke opp igjen. Det gjorde de imidlertid ikke.
Raskt overtent
Men natt til lørdag begynte bilen altså å brenne. Bileieren beskriver hendelsen slik for Motor:
«Samboeren min våknet av lukten av røyk, hørte lyder utenfor og sjekket vinduet. Der kunne hun ikke se bilen for røyk. Hun vekket meg, vi ringte brannvesenet, dro barna ut av sengen og dro ut for å vekke naboer da dette er et rekkehus. Noen av naboene hadde allerede våknet av smell fra bilen som kom med jevne mellomrom. Alarmen begynte også å gå.
Brannvesenet var raskt på stedet, men da var bilen allerede godt overtent. Bilen ble også forsøkt slukket med brannslukningsapparat av en heltemodig nabo før brannvesenet ankom».
Les flere elbil-saker fra Motor:
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
-
En av tre kjører mindre:
Høye drivstoffpriser forsterker elbil-forskjeller
-
Ford med ny teknologi:
Nå testes helautomatisk elbil-lading
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Huset må saneres
Luftinntaket til ventilasjonsanlegget er like ved hvor bilen brant, så det kom røyk inn i boligen som har ført til at familien ikke har kunnet flytte inn eller hente ut ting i fra boligen. Bolig og innbo skal nå saneres og prosessen regnes å ta rundt 3 uker fra neste uke.
Bileieren presiserer at han ikke går ut med dette for å rette kritikk mot sin Tesla-forhandler, men for å gi en advarsel om at folk bør ta feilmeldinger på alvor og ikke bare godta at bilen ikke blir sjekket/diagnostisert for feil.
«Det er mulig at en alvorlig feil da kunne ha blitt oppdaget. Som sagt vet jeg ikke om det i det hele tatt er en sammenheng mellom feilmeldingene og brannen. Det må nesten noen andre svare på», skriver bileieren, som presiserer at familien ikke er blitt kontaktet av Tesla etter hendelsen.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris