
Flere branner bekymrer:
Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
Det har vært uvanlig mange branner i elbiler i Norge i sommer. Eksperter sier elbiler likevel brenner sjeldnere enn andre, men at brann i selve batteriet er en større utfordring.
Natt til lørdag skjedde det igjen:
En elbil som sto utenfor et rekkehus på Vormedal utenfor Haugesund, tok fyr. Brannforløpet skal ha vært dramatisk: Ifølge Haugesunds Avis fikk nødetatene melding om brannen klokken 4.44 lørdag morgen.
Bilen, en Tesla Model X, skal ha vært overtent på kort tid og brannmannskapene som hadde rykket ut med fem brannbiler, skal ha brukt nærmere tre timer for å få kontroll på brannen.
Fordi røyken fra den brennende batteripakken inneholder giftige stoffer, blant annet flussyre, ble 15 beboere og 5-6 brannmenn sendt til sykehus for kontroll, bekrefter vaktleder Arne Gilje i Sør-Vest politidistrikt overfor Motor. Saken er nå til etterforskning hos politiet.
Ifølge Haugesunds Avis sto ikke elbilen til lading da det tok fyr.
Hendelsen føyer seg inn i rekken av branner i elbiler som det i sommer har vært langt flere av enn vanlig.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
Uvanlig mange i sommer
Helt siden elbilsalget virkelig begynte å ta av her i landet har det vært snakket om de potensielt brannfarlige litiumion-batteriene som stort sett er det som tjener som energilager i bilene.
Når det har vært en bilbrann som har involvert en elbil, har det generelt fått mye oppmerksomhet – spesielt ble det stor medieoppmerksomhet rundt et og annet tilfelle av brann i Tesla-modeller.
Samtidig er det tusentalls bensin- og dieselbiler som er gått opp i flammer uten tilsvarende oppmerksomhet, og så sent som i vår konstaterte brannvesenet at det er mindre risiko for brann i elbil enn i andre biler.
Mer skremmende
Tidligere i sommer skrev en bekymret leser til Motor, med en lang rekke lenker til medieoppslag rundt om i landet fra i år:
«Når jeg begynner å søke litt så er det faktisk flere tilfeller enn jeg først antok, så blir ikke elbil på meg med det første...»
Flere av lenkene henviste til en brann som oppsto i Oslo i en Hyundai Kona Electric – som ikke sto til lading da det begynte å brenne i batteripakken. Modellen det gjelder er blitt tilbakekalt av fabrikken nettopp på grunn av fare for brann grunnet risiko for kortslutning i enkelte battericeller.
Brenner sjeldnere
Pr mai i år hadde det vært 59 branner i elektriske kjøretøy til sammen i 2019, 2020 og de første fem månedene i 2021.
I samme periode var det 2334 branner i kjøretøy som går på diesel- og bensin – 40 ganger så mange.
Selv om det er ti ganger så mange fossilbiler som det er elbiler, er det altså forholdsmessig en langt større andel av dem som brenner. Og forskjellen er for stor til at hele kan forklares med gjennomsnittlig høyere alder, ifølge ekspertene.
Blant disse er senioringeniør Kjetil Solberg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Han sa den gangen til Motor:
– Elbiler brenner sjelden, og i vesentlig mindre grad enn bensin- og dieselbiler. Vi ser også at når elbiler brenner, brenner det som oftest i interiør og plast, og sjelden i batteriet.
Kraftig økning i sommer
Siden vi mottok det nevnte leserbrevet, har det vært flere tilfeller av branner der elbiler har vært involvert. At det gradvis blir flere bør ikke overraske siden elbilene utgjør en raskt voksende del av bilparken.
Likevel har økningen nylig vært dramatisk. Det var hele 11 elbilbranner på bare fire uker etter den 23. juni, kunne NRK fortelle i forrige uke.
Blant annet var det brann i en elbil i Sarpsborg og i en annen i Fredrikstad på en og samme dag.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
Har lært av erfaring
Overfor Motor bekrefter innsatsleder Knut Halvorsen i Oslo brann- og redningsetat (OBRE) at det har vært flere branner som involverte elbiler i en periode.
– Men det er forskjell mellom brann i elbil og brann i elbil, sier han.
– Vanligvis er ikke brann i en elbil annerledes enn brann i hvilken som helst annen bil. For eksempel har det vært tilfeller der flere biler brant der det mistenkes at brannen var påsatt. Der har elbiler og de andre blitt slukket på vanlig måte, sier Halvorsen.
– Utfordringen kommer når det blir brann i batteripakken. Det er heldigvis mye mer sjelden, men da kreves det mye lenger tid og større innsats for å slukke den, og røyken kan være ekstra farlig å puste inn på grunn av giftige stoffer i batterikjemien. Løsningen vi fant som fungerer er å plassere bilen i et vannbad i tre døgn, forteller innsatslederen.
Råd til publikum angående elbiler og brann er tilgjengelige både hos DSB og på elsikkerhetsportalen.
Et vesentlig punkt er at du ikke selv må forsøke å slukke batteribrann i elbil, men evakuere og ringe brann- og redningsetaten på telefonnummer 110.
Husk likevel at det ifølge DSB er fire til fem ganger så stor sjanse for brann i en diesel- eller bensinbil som i en elbil. Om dette vil endre seg over tid, i takt med at også elbilparken blir eldre, er uvisst per i dag.