
Det europeiske bilsalget:
Koreanske rekorder i stupende bilmarked
Hyundai og Kia hadde en salgsvekst på henholdsvis 42 og 20 prosent i Europa i november, men det totalt bilsalget var det dårligste siden dagens målinger begynte i 1993.
Nesten alle bilmerkene hadde en svart november, etter at pandemi og knapphet på databrikker har skapte enorme utfordringer for bilindustrien globalt.
De to sørkoreanske selskapene har i større grad enn de andre produsentene klart å sikre avtaler med databrikkeleverandører som har forhindret nedstengning
Det reflekteres i salgstallene forrige måned.
Tungt for store aktører
Mens Hyundai og Kia har vekst, har lokomotiver som Volkswagen-konsernet og Stellantis-gruppen kraftig nedgang målt mot salget i november i 2020.
For VW-merkene er det 38 prosent ned for VW, 30 prosent ned for Audi, 27 prosent ned for Skoda og 25 prosent ned for Seat/Cupra.
Hos Stellantis er det samlet ned 21 prosent – med ned 36 prosent for Jeep, 35 prosent ned for Alfa Romeo, 25 prosent ned for Fiat, 25 prosent ned for Opel/Vauxhall, 20 prosent ned for Peugeot og sju prosent ned for Citroën.
Ras for Ford
Billigmerket Dacia har en svak vekst på fem prosent, mens det er nedgang over hele fjøla ellers:
Ford ned 44 prosent, Toyota ned 9,3 prosent, Lexus ned 16 prosent, Nissan ned 20 prosent, Jaguar ned 37 prosent, Land Rover ned 36 prosent, Volvo ned 16 prosent, Mercedes-Benz ned 25 prosent og BMW ned 19,5 prosent.
Har du lest disse sakene?
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen