Det kom fram da selskapet presenterte status for elbilplanene under en pressekonferanse i Japan tidligere i uka.
Hovedmålene ligger fast:
15 helelektriske modeller lansert globalt innen 2025, åtte millioner elektrifiserte biler solgt innen 2030, og karbonnøytral produksjon i 2050.
Toyota har varslet ambisjoner om å lansere både mer avanserte litium-ion-batterier og nye faststoffbatterier. De sistnevnte er foreløpig vesentlig mer kostbare å produsere enn litium-ion-batterier, og Toyota vil derfor teste faststoff i hybrider først – der batteripakkene er betydelig mindre og følgelig har lavere kostnad.
Målsettingen er å lage batterier som koster 30 prosent mindre enn dagens, og samlet redusere batterikostnadene pr bil med 50 prosent.
– Vi har som mål å forbedre kraftforbruket pr kilometer med 30 prosent, og vi starter dette med Toyota bZ4X, sier teknologidirektør Masahiko Maeda — med referanse til SUV-en nå forbereder for lansering.
Verdens største bilprodusent skal bruke 13,5 milliarder dollar (ca. 117 milliarder kroner) på batteriteknologi frem mot 2030.
En stor haug med penger, selvfølgelig, men ikke uten videre en investering som feier konkurrentene av banen.
Volkswagen, verdens nest største bilprodusent, bestilte batterier fra den svenske produsenten Northvolt for 120 milliarder svenske kroner (ca. 121 milliarder norske kroner) før sommeren. VW har varslet investeringer knyttet til sitt elbil-program på 178 milliarder dollar (ca. 1540 milliarder kroner) frem til 2025.