
Starter batteribytter i høst:
Tilbyr lånebil frem til batteribytte
Etter noen ukers tenkepause har Opel-importøren bestemt seg for å tilby lånebiler til kunder som er rammet av problemene med Opel Ampera-e. Det åpnes også for innbytte.
Opel-importøren Bertel O. Steen skal skifte batteriene på samtlige av de rundt 4000 solgte bilene av den brannfarlige elbilmodellen Opel Ampera-e.
De første får skiftet batteriene allerede i høst, mens de siste trolig må vente helt til vinteren 2022-23.
Bransjenettstedet Bilnytt (krever innlogging) har tidligere skrevet at det kan bli 2024 før alle batteriene er skiftet. Nå lover importøren langt på vei at det skal gå raskere.
– Planen er at de første batteriene skal komme til Norge i løpet av året, og at batteriene i hovedsak skal byttes det kommende året, skriver informasjonssjef Stein Pettersen i Bertel O. Steen i en epost.
Mer om elbil fra Motor:
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
Mange henvendelser
Både Forbrukerrådet og NAF følger situasjonen rundt Opel Ampera-e svært nøye.
Inntil batteriskiftet er gjennomført er de 4000 eierne anbefalt å følge svært inngripende bruksbegrensninger, som blant annet å lade etter hver kjøretur mens de har bilen under oppsyn.
– Vi får svært mange henvendelser om Ampera-e. Noen er svært misfornøyd med bruksbegrensningene, andre er storfornøyd over at de får nytt batteri. Dette henger nok sammen med at bruksbegrensningene rammer forskjellig, sier advokatfullmektig Hans Jørgen Grøtta i NAF.
Tilbyr lånebil
Forbrukerrådet har tidligere krevd at kunder som er rammet av bruksbegrensningene får tilbud om lånebil fra selger eller importør. Dette kravet støttes nå også av NAF.
Da Motor intervjuet informasjonssjefen hos importøren i august, sa han «ingen kommentar» på spørsmålet om kundene kan regne med å få lånebil frem til batteribyttet.
Nå sier importøren dette:
– Vi ser på hvordan vi kan hjelpe kundene med å finne løsninger som gjør at hver av dem blir fornøyde slik situasjonen har blitt. Kundene har forskjellige behov, og vi har flere virkemidler som er tilpasset det. Lånebil kan være et alternativ for noen, skriver informasjonssjef Stein Pettersen i epost.
Innbytte
Andre alternativer kan være å dekke ekstra lade- og parkeringskostnader, eller innbytte av bilen for kunder som ikke ønsker å beholde den brannfarlige bilen, fremgår det av et informasjonsskriv som importøren har sendt ut via sine forhandlere.
Importøren skriver ikke noe om hvilke vilkår de vil sette for å få byttet inn bilen.
– Ta kontakt med forhandleren din for å finne løsninger, oppfordrer importøren i skrivet.
Hvem får først?
Opel og importøren kan imidlertid ikke si noe om hvem som først får byttet batteriet, og som dermed får et nytt batteri med bedre rekkevidde og ny garanti minst ett år før de siste får byttet.
– Det er for tidlig å gi et svar på dette nå. Vi vil informere kundene fortløpende når prosessen med batteribytter er i gang, skriver Stein Pettersen i epost til Motor.