DE FØRSTE: Teslas første tyskproduserte Model Y-eksemplarer trillet ut til kunder denne uka.

Teslas neste mål:

Skal lage flere biler enn VW og Toyota – til sammen …

Med storstilt bruk av roboter og kunstig intelligens skal Tesla mangedoble produksjonen. Målet er 20 millioner biler i året innen 10 år, mer enn VW og Toyota idag lager til sammen.

Publisert Sist oppdatert

Tesla-sjef Elon Musk var til stede ved utleveringen av de første tyskproduserte Tesla-bilene ved den nye fabrikken i Grünheide utenfor Berlin denne uka.

Og brukte anledningen til å tenke høyt om hvordan veien går videre for Tesla:

– Jeg tror det er ambisiøst, men ikke umulig, at vi kan klare en årlig produksjon på 20 millioner biler om 10 år.

Det vil kreve at Tesla fyller rollen som verdens desidert største bilprodusent, ikke bare på børsen, men også når det kommer til volum. Toyota produserte om lag 10 millioner biler i 2021, litt avhengig av hvilke merker som telles med. Volkswagen-konsernet hadde en 2021-produksjon på vel 8,5 millioner biler. For begge gigantene var fjoråret spesielt på grunn av pandemien og databrikke-problemene.

Musk ga ikke veldig detaljerte utlegninger om hvordan den ambisjonen kan oppfylles, men det er åpenbart at de nye kjempefabrikkene i Tyskland og i Austin i Texas vil løfte produksjonsvolumet betydelig.

Bedre indikasjoner ga Musk i en tweet tidligere i uka, der han bekreftet at selskapet nå arbeider på sin «Master Plan Part 3», altså tredje fase av den overordnede strategiplanen.

Plan om volum

Tidligere har det handlet om å produsere en sportsbil som utgangspunkt for å kunne lage rimelige elbiler for folk flest (plan 1), tilby modeller i alle segmenter og utvikle selvkjørende biler (plan 2).

Nå handler det om volum.

«Bare for deg og meg»: Du kan lese hele plan 1 (publisert i 2006) og plan 2 (publisert i 2016) her – på Teslas egen blogg.

«De viktigste Tesla-elementene i planen vil bli å skalere opp produksjonen ekstremt kraftig, noe som er nødvendig for å få folk vekk fra fossildrevne biler, og bruk av AI (kunstig intelligens)», skrev han i twittermeldingen.

Nettstedet Electrek, som følger Tesla tett, forventer at planen vil gå i detalj på hvordan man skal sikre råvarer og forsyningslogistikk for en så mye større produksjon.

Planen vil også beskrive ambisjonene i neste fase for romselskapet SpaceX og The Boring Company, som bygger tunneler og underjordiske transportløsninger.

Optimal Optimus

Bruken av kunstig intelligens og robotisert produksjon står høyt på prioriteringslisten hos Tesla. Robotprosjektet Optimus er avgjørende for å få på plass den arbeidskraften som ekspansjonsplanene krever.

«Økonomien i en bedrift handler for en stor del om arbeidskraft. Så hva skjer hvis man har all den arbeidskraft man vil ha?», het det i en tweet fra Musk forleden.

Optimus-roboten skal etter planen være klar i løpet av året.

Ulikt de andre store bilselskapene bruker Tesla minimalt av penger på markedsføring – og desto mer på forskning og utvikling, ifølge en oversikt som er utarbeidet av de tyske dataselskapet Statista.

USA-TOPPEN: Grafikken viser forholdet i antall dollar brukt på henholdsvis markedsføring og forskning/utvikling per solgte bil i USA hos fem av USAs største bilprodusenter.

Store planer

Ingen kan matche Tesla og Elon Musk når det kommer til ambisjoner. Fremgangen kommer ikke alltid like fort som man har stipulert.

I 2021 produserte Tesla 930.442 biler, en kraftig vekst fra tidligere, men stadig bare en brøkdel av volumet til de virkelige bilgigantene.

Hovedfabrikken i Fremont, den eneste som lager Model S og X, skal øke kapasiteten til 600.000 biler årlig, mens anlegget i Shanghai har kapasitet til 450.000 biler årlig – før den forestående utvidelsen.

Begge de nye fabrikkene i Tyskland og Texas starter med målsetting om produksjon på rundt 500.000 biler årlig.