
Dyrt å lade fullt:
NAF: – Lading av elbil til 80 prosent er nok
Å fullade elbilen er både dyrt, tidkrevende og unødvendig, sier NAF, som har en klar beskjed til alle sommerbilister: Det holder å lade til 80 prosent.
– Vårt råd til alle som skal hurtiglade, er at de ikke lader elbil-batteriet til mer enn 80 prosent. Hovedårsaken er at de siste 20 prosentene gjerne tar veldig lang tid å fylle, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
– Det blir dyrt for deg, og i tillegg bidrar lang ladetid til økt kø og irritasjon ved ladestasjonene, sier han.
En fersk undersøkelse fra samferdselsorganisasjonen viser at over 200.000 elbiler skal ut på veiene i sommerferien. Dermed kan det ligge an til kø på ladestasjoner rundt om i det ganske land.
– Du sparer både tid og penger på å heller avslutte ladingen og legge inn ett kort ladestopp til hvis du trenger det, fremfor å lade til 100 prosent på ladestasjonen, lyder sommertipset fra Sødal.
(©NTB)
Mest lest på Motor:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris