HVEM HAR ANSVARET? Det gikk galt ganske lenge etter en montering. Bildet er en ren illustrasjon, bilen her har ingenting med denne saken å gjøre.

Ødelagt hjuloppheng:

Mener merke­forhandler feil­monterte hjulene

Hjulboltene var strammet feil. Dermed ble hjulopphenget ødelagt. Merkeforhandleren som monterte hjulene, mener det er bileierens ansvar.

Publisert Sist oppdatert

Halvannen måned etter at Oslo-mannen kjøpte en to år gammel Mercedes-Benz Vito varebil, var bilen ikke kjørbar. Hele hjulopphenget på venstre side foran var blitt ødelagt.

På Mercedes' merkeverksted i Oslo ble det konstatert at hjulboltene var blitt strammet feil til da merkeforhandleren i Haugesund monterte hjulene i forbindelse med salget.

– Venstre felg foran var løs. Vi fant da en knekt bolt, samt at alle andre bolter ikke var skikkelig tilskrudd, skrev den kundeansvarlige ved Mercedes-verkstedet i Oslo i en uttalelse Motor har fått kopi av.

30.000 kr

Verkstedet konkluderte med at de måtte skifte komplett nav med lager, samt at felgen måtte skiftes, fordi bolthullene var blitt ovale.

Verkstedet måtte også utføre firehjulskontroll.

Reparasjonen kostet 30.000 kroner. Dette måtte bileieren betale selv. Nybilgarantien dekker det ikke.

– Eier ansvarlig

Merkeforhandleren som solgte bilen, Nils Wathne Auto i Haugesund, bekrefter at det var de som monterte hjulene. Men de mener de ikke er ansvarlige for skadene, fordi det er eier og sjåfør sitt ansvar å etterstramme hjulboltene etter omtrent 50 kjørte kilometer.

Da merkeforhandleren og kjøperen av bilen ikke ble enige, klaget kjøperen til forbrukermyndighetene.

Nå har Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilkjøp, avsagt vedtak.

Ikke enstemmig

I de aller fleste sakene er vedtakene til Forbrukerklageutvalget enstemmige. Men ikke i denne saken.

Flertallet, som består av to jurister, mener at merkeforhandleren skal betale reparasjonen, fordi de konkluderer med at forhandleren gjorde feil da de monterte hjulene.

Flertallet i utvalget mener også at forhandleren ikke har dokumentert at det er manglende etterstramming av boltene som var årsaken til skadene som oppsto på hjulopphenget.

3000 km

Mercedesen kostet 365.000 kroner, og hadde gått 26.000 kilometer da den ble kjøpt.

Mindretallet i Forbrukerklageutvalget, én av de tre juristene, påpeker at sjåfører raskt vil merke at bolter og hjul er løse. Mercedesen hadde gått nesten 3000 kilometer fra kjøpet og til den havnet på verksted med ødelagt hjuloppheng.

– Det tilsier at skaden ikke kan knyttes til merkeverkstedets hjulskift, skriver mindretallet i Forbrukerklageutvalget.

Godtar ikke

Daglig leder Egil Rønnevik i Nils Wathne Auto sier til Motor at de ikke godtar vedtaket, og at de vurderer å ta saken til tingretten, slik de etter lovverket har anledning til.

– En sjelden gang må vi sette foten ned. Man vil merke løse bolter og hjul etter noen kilometer, kanskje etter 200 meter, og ikke etter flere tusen kjørte kilometer, sier Rønnevik.

I denne artikkelen får du tips og råd om hjulskift og etterstramming.